www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 10:56 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Touring tempo på Torsdagar
InläggPostat: 4:46 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Vi hade ett touringmöte senast där diskussioner kring tempot på torsdagarna skall se ut och sett ut bakåt i tiden.

Och för att fatta bra beslut framåt måste man titta i backspegeln. Vilket inte ens politiker klarar av. Historien har ju en förmåga att upprepa sig.

För få var med på förra mötet för att få en balanserad diskussion som jag ser det.

Beslutet som fattades var att torsdagarna skall ha två eventuella grupper.
En där föråkaren som står anmäld som föråkare leder det långsammare gänget och om intresse finns åker andra i annat högre tempo.

Det gäller dock att det långsammare gänget består, även om det bara blir en medföljare utöver föråkaren.

Varför kan man då undra?

De som inte kanske får så kul, är de som skall försöka hänga med men inte klarar av det. När de väl kommer fram helt slut till de andra som väntar, kör de vidare. Den som är helt slut får fortsätta utan paus... vilket kan sluta i diket... vilket det också gjort.

Hur många känner igen sig i den beskrivningen ovan?
* Jag gör det.
* Jag vet flera som berättat om det i klubben.
* Jag vet flera som slutat köra touringar på grund av detta.

Vad beror det på?
GRUPPTRYCK!
Visst jag vet att vi säger att man inte skall köra fortare en vad man klarar av.
Men det är som man brukar säga om barn. De gör som du gör inte som du säger att de skall göra. Vuxna och barn skiljer mindre en vad man tror.

Sedan är man ny och försöker komma med i en ny gemenskap, så försöker man passa in. Är man då långsam försöker man köra fortare.
Om man kommer fram och inte hinner pausa med de andra innan de åker vidare....vad händer då?!
Troligen är det flera som försöker köra lite fortare ändå för att få en paus....vad händer ofta då.... "man får nära döden upplevelser"....

Efter ett par gånger på det sättet finns fyra utvägar som olika människor väljer. (Jag kanske har missat någon)
1. De drar ner tempot och kör efter sin förmåga och låter dem vänta där framme tills de blir otåliga, men skiter i det.
2. De slutar köra i klubbens regi.
3. De skrotar, och slutar troligen köra i klubbens regi.
4. Fortsätter att köra på gränsen och lyckas klara det med hjärtat i halsgropen.

Hur skall vi hantera detta, speciellt om långsam gruppen minskar i antal deltagare eller uteblir?

Hur många känner igen sig i den beskrivningen ovan?
* Jag gör det.
* Jag vet flera som berättat om det i klubben.
* Jag vet flera som slutat köra touringar på grund av detta.

Somliga på förra mötet såg inte detta som något problem alls. Mest för att det är viktigt att inte folk slutar köra för att det går för långsamt.
Men ingen såg något problem med att folk redan slutat köra pga att det tidigare gått för fort och varit svårare att locka tillbaka trots att det gått långsammare sedan vi skapade torsdagarna. Inte minst tjejer, de som alla är överens om att vi vill få flera av i klubben.
Om vi nu kör två grupper på torsdagarna och den långsamma kommer att försvinna pga att fler blir duktiga och kör fortare, en dipp i nyrekryteringen, eller att de som inte vill köra så fort ej då känner sig välkomna och då slutar köra med kmk får vi ett problem. minst lika stort problem som att någon slutar köra på torsdagar för att det går för långsamt. Men ingen sade något om det på mötet. Troligen för att de som är långsamma inte skryter med det och då inte vill / vågar framföra sin talan. Och då är vi tillbaka med att starta en ny torsdags touring enligt det jag och Svante skapade om någon då VÅGAR....För flera försök till detta har gjorts innan jag och Svante tog tag i problemet har jag hört på omvägar. Det skulle ju tidigare inte finnas långsamma touringar i KMK. Men dessa blev nu större en tisdagarna. Och har över tiden anpassat sig till den långsammaste deltagaren vilket också var tanken. Så genom att titta i backspegeln och se vd vi gjort bra, var det just att skapa en långsam torsdags touring för de som inte är så snabba, de som är nya etc. Där vi tog hänsyn till just detta. Så med det i tanken skall vi tänka oss för och inte sabba detta igen!

Det finns troligen en anledning till att det finns klubbar bara för tjejer, mek kvällar bara för tjejer, fortbildningar bara för tjejer....De tjejer som vi har deltager inte så ofta i våra touringar. Varför?
Kan det beror på följande?

* För grabbigt
* För snäv start för att hinna till 18.00 då många kvinnor har jobb till dess.
* För mycket åka och för lite fika.

Vad jag förstått mellan raderna hos tjejer är det inte sträckan eller farten som är viktig utan gemenskapen. Att köra en liten sväng och prata mera. Men jag kanske förstått fel.
Om så är fallet är vi villiga att ändra t.ex. torsdagarna till en senare start tid och kortare sträcka i lägre tempo, stanna oftare och fika längre tid?

Så vi har ett problem.
Touringarna måste fungera för flera. Inte bara de som är snabba.
Och för mig är långsamma förare varken mindre duktiga eller mindre värda en snabba förare. Men de behöver lite mera hjälp på traven.
Därför är långsam gruppen viktig att ha kvar. (torsdags touringen)
Inte minst för följande:
* Tjejer allmänt. De brukar ju ta mindre chansningar och kör ofta förståndigare. Det syns ju i olycks statestiken om ni betvivlar detta.
* Nya mc förare
* Återfalls knuttar / knuttor
* De vi bara tappat från touringarna allmänt pga av tidigare tempo

Vi har tidigare haft tisdagar för mera inspirerad körning samt torsdagar för lite lugnare körning.
Det skall tilläggas att torsdagarna gått från ett ganska lågt tempo till ett högre och nu lägre tempo igen. Därav har snabbare förare sett det som ett problem att vi helt enkelt måste hålla igen nu, då vi fått långsammare förare till kmk igen.
Nu vill flera köra lite snabbare i en egen grupp på torsdagar, lite snabbare. Vilket kan vara både positivt och negativt.

* Det positiva är att vi blir fler som fikar ihop. Och att fler kör mc med kmk oftare.
* Det ena negativa kan vara att långsamma och nya i klubben kan känna sig som andra klassens förare och helt enkelt inte känna sig välkomna, även om de också kan utvecklas och bli en säkrare och kanske snabbare förare.
* Det andra negativa är att om långsamma måste haka på i ett högre tempo en vad de klarar av pga det grupptryck jag talade om, kommer att sluta köra eller skrota. Detta kan då ske om den lugnaste gruppen försvinner.

Nu funderar jag lite kring varför det blivit så här. Att fler helt plötsligt säger att de vill ha möjlighet att köra oftare i en snabbare grupp på torsdagarna?

Anledningarna till det kan vara flera.
* Jag har tidigare hört att somliga tyckt att det gått för fort på tisdagar och för långsamt på torsdagar. Dvs deras ego säger att det är helt ok att köra ifrån andra men inte bli från körd själv. Kan denna nya torsdags grupp vara en anpassning till en mitt i mellan grupp?
Det skulle inte förvåna mig, då det inte skulle förvåna mig om deltagare inte vill erkänna att de inte kan tänka sig att bli från åkta på en tisdag.
* Att tisdagarna haft så svårt att få föråkare, delvis pga av frågan ovan.
* Att tempot på torsdagarna sjunkit igen till den nivå det var när vi startade torsdagarna. dv.s. max 10+.
* Att det är svårt att kunna passa in sig till en dag i veckan pga av jobb etc.
* Att det är fler som skaffat ny hoj och är "på" som sjutton just nu.

Det påpekades också på mötet att det tappas förare på torsdagarna på grund av tempot sjunkit för mycket.
Detta tycker jag är oerhört märkligt och påpekade x antal gånger att vi hade tisdags touringarna.... Men det var tydligen ingen som ville höra detta.
Så jag frågar även här då.

Vad beror det på att om ni slutar köra på torsdagar pga slött tempo, inte övergår att köra på tisdagar?

Det verkar som att många tror att vi skiter i de snabba förarna pga av tempot sjunkit på torsdagarna.
Jag ser det inte så. Jag ser det som en möjlighet att utveckla tisdagarna och torsdagarna. Till det som var tanken med dem. Men det kräver ju att de som är lite snabbare tar tag i tisdagarna och ställer upp som föråkare.

Jag ser att det är få deltagare på tisdagar trotts ett lågt tempo på torsdagar.
Beror det på det jag trodde tidigare.
* Att folk pga sitt ego gärna kör ifrån andra men inte vill bli från åkta själva?
* Kan det bero på att det inte finns föråkare på tisdagar?

Många här tror nog att jag endast förespråkar de långsammare förarna. i detta inlägg och även i övrigt.
P.g.a:
* Jag är långsam själv.
* Jag mest tagit upp torsdagarna ovan och jag var med och skapade dem.
mm.

Så är inte fallet enligt mig.
Jag tycker det vore jätteroligt om vi får mer fart på tisdagar.
Jag tycker det är viktigt att alla blir sedda och får nöje i sitt medlemskap.
Anledningen till att jag mest går på de långsammares linje är följande:

* De har ofta inte lika mycket självförtroende gällande sin körning.
* De har svårare att få fram sin talan och bli förstådda.
* De är ofta nybörjare och ofta tjejer som vi måste lyfta fram. Tycker det är skit trist att tjejer hellre skapar egna klubbar en deltager bland killar. Blandning ger fördelar.
* Lånsamma förare ses ofta som dåliga förare, vilket oftast inte är sanningen. Sanningen är att är att de tar mindre risker och anpassar sig bättre till trafikregler etc....och är mindre representerade i olyckor.
* De är ofta nya i klubben och skall "slå sig in" bland oss andra, vilket inte alltid är lätt.
* Att man behöver trampa på de som kan föra SIN talan att helheten är viktig och att egoism inte främjar de som är svaga, utan placerar dem utanför gemenskapen.

Har jag rört runt i grytan nu......kanske trampat någon med gott självförtroende på tån....lysande då kanske det kan bli en bra debatt!

Så svara gärna nu på frågorna ovan. Se om vi kan utveckla touringen till en bättre sektion för ALLA.
Även alla de tjejer vi vill ha med samt alla från körskolorna vi vill ha med.
Att få fram vad JAG vill är bra.
Men att få fram vad VI vill är bättre. Anpassade till ALLA som vill vara med och DERAS förutsättningar och begränsningar. Om det utmynnar i ökad riskmedvetenhet, fler tjejer etc ser jag det som positivt!

Att ha en åsikt är bra. Men åsikter i en klubb får inte bli egoism för då blir det aldrig VI. VI långsamma, snabba, gamla, tjejer, unga, nya etc skall ha kul i kMK. Vår ena logga säger ju mycket kul på två hjul.
Då får vi jobba åt det hållet.

Ps. JA här finns säkerligen mängder med särskrivningar, stavningsfel och ihop skrivningar etc. skit det och läs det viktiga!
//
Dennis Johansson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:19 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Långt inlägg (mycket text). Har läst merparten men inte detaljerat!

Varför kör vi i grupp över huvud taget?
Varför träffas människor som inte är släkt?

Vi har alla ett gemensamt intresse (motorcyklar/körningen) och träffas pga. detta och inget annat! De som inte trivs i den gruppering KMK består av idag dyker med all sannolikhet inte upp vare sig det är torsdag eller tisdag.

Att sprlittra körningarna med ännu ett gäng ser jag som en segregering som riskerar sluta i...ingen körning alls. Varför? Enkelt, ju mindre grupper människor med samma intresse i samma förening desto mindre intresse att åka med. Tänk er själva, kompisgänget med 2 max 3 pers. som dagligen kör ihop, hur lätt är det att "komma in i gänget"? Inte, är svaret (oftast i alla fall).

Tips:
Arrangera en/flera körningar tagandes hjälp av dem som orkar/hinne roch vill. Premiera dem och visa uppskattning så de känner sig uppskattade för det arbete/tid de lägger för att de och vi skall kunna träffas och ha kul. Lägg mindre vikt vid tempodiskussioner rent generellt. Om föråkarna inte trivs/tycker det är tillräckligt kul slutar de, vilka tar då över? Dör verksamheten?

Just my 5 cent´s!
// Niklas
P.S Bosse, Svante, Per mfl. som kör som föråkare gör en bra insats. TACK!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:32 (tisdag, 11 maj 2010) 

Det här måste väl vara det längsta inlägget i det här forumets historia.
Många bra synpunkter, men det var så långt inlägg så det är lite svårt att få någon rätsida på hela texten, jag får nog skriva ut det på papper och grunna lite på det.
Men jag undrar vad dom tycker som inte lägre vill åka med oss.
Det är ju ingen idé att göra någon enkät för det är inte många som svarar på en sådan.
Men man kanske skulle kunna ringa runt och kolla med dom som varit med förut, och höra vad som fått dom att sluta åka.
T.ex om det varit fel på tempot, samansättningen av folk, att dom fått andra intressen eller om dom helt enkelt bara tröttnat på att köra runt.
Jag tycker själv att det är lite tråkigt ibland, för det är samma gamla vägar hela tiden.
Jag kan förstå att en del vill köra lite fortare på torsdagarna men det är ju lite olyckligt om detta splittrar torsdagsgruppen.
Samtidigt är det synd att en del inte vill åka med bara för att det går för långsamt.
Kanske kan det vara bra om vi kan få Tisdagstouringen att fungera med uppsatta föråkare så kan dom som vill åka "lite" fortare köra med där istället.
På mötet så åtog jag mej att vara föråkare tisdagen den 18/5
Jag tänker inte köra alltför fort även om det nog kommer att gå betydligt fortare än på torsdagar. Vill någon sedan köra ännu fortare så får dom köra i förväg.
Nu hinner jag inte skriva mer, måste rusa iväg på möte
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:56 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Jag har inte heller lyckats läsa igenom hela men har en fråga.
I ditt inlägg Dennis så skriver du att det finns många som inte vill åka med oss för att vi kör för fort.
Var är alla dom nu?
För långsammare än vad ni kör idag är väl inte möjligt :?

Inläggsrubrik: Torsdagstempo
InläggPostat: 10:26 (tisdag, 11 maj 2010) 

Vad är problemet? :? Vi har missat varför vi började med torsdagstouring. Allt det vi diskuterar här och nu, hade vi angående tisdagar för flera år sedan. Då började vi med torsdagstouringar, just för att de som ville köra lugnare, skulle veta vad som gällde på just torsdagar. Dels för folk på kmk och dels om vi får besök från stan. Låt det så förbli, annars måste vi kanske börja köra en annan kväll istället. Om folk som kör lite snabbare, vill köra på torsdagar, så kan de väl göra det, men inte under rubriken torsdagstouring. Fika kan man göra ihop ändå. Sedan kan man undra varför det är svårt att få föråkare på tisdagar. Om det finns folk som älskar att köra fort, så kan det inte vara det som är problemet. Då har de alla möjligheter att bestämma tempo, längd mm. Så låt tisdagar och torsdagar stå för vad det är. :iconbiggrin:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:11 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Göran och andra som ej var med på senaste touringmötet.

Det som diskuterades då var att fortfarande behålla tisdag och torsdag som dem är.
MEN med enda förändringen att de som samlas på torsdagsturen och vill köra lite fortare kan då själva skapa en egen grupp.

Fortfarande annonserar vi inte ut det utan det löser sig isåfall på plats och den gruppen själv utser föråkare.

Men problemet med föråkare på tisdagsturer är väl att de som kör dem turerna oftast inte är med på touringmötet där sådant bestäms utan de löser det själva vid varje körning. vi kan ju inte nominera någon som inte blivit tillfrågad om de ska vara föråkare.
Alternativet är att frekventa tisdagsåkare tillfrågas innan touringmötet...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:22 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Per755 skrev:
Jag har inte heller lyckats läsa igenom hela men har en fråga.
I ditt inlägg Dennis så skriver du att det finns många som inte vill åka med oss för att vi kör för fort.
Var är alla dom nu?

Jadu Per. Var de är nu är ju en svår fråga att svara på.
De flesta var med och testade på tisdagar och försvann efter en eller ett par gånger.

De som försvann på torsdagarna kan jag heller inte räkna upp alla. Men en gjorde det i samband med en dikes körning och en annan åker numera med tjejligan.
Per755 skrev:
För långsammare än vad ni kör idag är väl inte möjligt :?

Jodå Pär. Vi kan lära oss köra långsammare av lite trial experter :iconbiggrin:

Inläggsrubrik: Re: Torsdagstempo
InläggPostat: 11:46 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Göran123 skrev:
Vad är problemet? :? Vi har missat varför vi började med torsdagstouring. Allt det vi diskuterar här och nu, hade vi angående tisdagar för flera år sedan. Då började vi med torsdagstouringar, just för att de som ville köra lugnare, skulle veta vad som gällde på just torsdagar. Dels för folk på kmk och dels om vi får besök från stan. Låt det så förbli, annars måste vi kanske börja köra en annan kväll istället. Om folk som kör lite snabbare, vill köra på torsdagar, så kan de väl göra det, men inte under rubriken torsdagstouring. Fika kan man göra ihop ändå. Sedan kan man undra varför det är svårt att få föråkare på tisdagar. Om det finns folk som älskar att köra fort, så kan det inte vara det som är problemet. Då har de alla möjligheter att bestämma tempo, längd mm. Så låt tisdagar och torsdagar stå för vad det är. :iconbiggrin:

JAg tycker själv att Tisdagar borde vara som de är och torsdagar som de varit. Det var touringledningens förklaring på mötet. Men det kändes som svårt att få mötesdelatagarna att se helheten och förstå de tysta som inte är med på möterna och som ofta är långsamma.

Men några tycker det går väl långsamt numera.
Och för att de då inte kan / vill engagera sig i tisdagarna, vill de köra en grupp till på torsdagar. Varför har jag inte begripit. Men det är väl svårt att hitta ett fikaställe eller nåt. Eller så är de för få på fikaställerna.... Jag vet inte Göran.
Som det nu kommer se ut blir gemenskapen på fikastälerna nu större men samtidigt minskar gemenskapen på själva körningen.
Om då vi då blir så få som kör långsamt att gruppen dör ut, finns inte beredskapen att ta emot nya långsammare förare, nybörjare, tjejer mm kvar, samtidigt som den torsdagsgruppen som då kör kommer att riskera att närma sig tisdagstempo som det redan varit på en touring i år. Vilket innebar en splittring av gruppen, folk inte visste vart vi skulle. På sikt kommer personer köra över sin förmåga och köra i diket etc. etc som med erfarenhet hänt och varför torsdagarna styrts upp.
En del tycker nog jag målar f-n på väggen.... men kikar man på hur det varit och vart vi nu kan hamna ser jag en röd tråd...och den röda tråden är inte helt bra.

Många av dem som under en säsong eller två behöver köra i långsamtempo innan de är mogna för högre tempo kommer då lämna KMK som hänt tidigare. Och med tappar vi inte bara en touring nisse, utan kanske en bra vän med mycket kunskaper och en blivande touringledare eller kanske ordförande.

Det är ju så här att de som anser att tempot varit för högt etc står ju inte och basunerar ut detta på ett touringmöte, utan de pratar kanske med någon enstaka och sagt att nu åker jag inte med mera, eller att de helt enkelt går ur eller inte går med i klubben. De ser det som pinsamt att erkänna detta.

Se bara på de som medvetet svarat på denna frågan fram tills nu. Bara personer som har kapasitet till lite högre tempo.
De andra vågar troligen inte göra sin röst hörd. Det är dem jag hjälper och backar upp.

Inläggsrubrik: Torsdagstouring
InläggPostat: 14:24 (tisdag, 11 maj 2010) 

Om jag anmält mig till Friskis o Svettis, grupp med lugnt tempo , så kan inte jag säga till dom att öka tempot. Byt dag är det troliga svaret från dom. Hur många av oss har inte någon gång gått en kvällskurs för nybörjare och man tycker att det verkar bra en gång eller 2. Så visar det sig att det är med folk, som har mycket mer kunskap i ämnet. De börjar ju naturligtvis att sucka och tycker att det går långsamt. Har man då en lärare som viker för trycket, så är det ingen nybörjarkurs längre. Gissa vilka som försvinner? Det gäller att läraren (föråkaren) inte viker för trycket. Annars får vi väl göra en rokad och köra lugna tisdagar istället. Jag tror att dilemmat är att det är himla trevligt folk med på torsdagar. Det är ju väldigt possitivt, att även racare vill åka den dan. Men snälla, ändra inte förutsättningarna. Har själv känt att det kan gå lite väl fort ibland på tisdagar och får vika ner mig. Alla blir vi äldre. Kan då vara skönt med en lugn touring en annan dag. :iconbiggrin: Göran

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:05 (tisdag, 11 maj 2010) 

Jag tycker diskusitionen börjar gå lite till överdrift. Dennis har siktat in på att vi kör för mycket i dikena. (det är väl där fan och den röda tråden befinner sej)
Torsdagarna ska ju gå i ett lugnare tempo och det är ju ok, men det får inte gå för lugnt heller. För då vill inte ens jag åka med.
Men det vore synd om Torsdagarna splittras upp, det kan väl vara ok med 2 grupper någon gång, men på sikt är detta inte bra.
Vi får väl försöka få ordning på tisdagarna då, så att det går fortare än på torsdagarna men ändå inte fortare än att vanliga knuttar vill åka med.
som jag skrivit förut ska jag ju köra före nästa tisdag, och jag kommer inte att flåköra, dom som vill göra det får köra om och före, så får vi se om vi ses vid nästa korsning (det är inte alltid det händer), det händer att vi kör helt olika vägar, men det är ju isåfall upp till den som åker ifrån gruppen.
När vi började med torsdagarna så åtog jag mej att se till att vi hade föråkare varje torsdag, visserligen fick jag åka först väldigt många gånger, men alla visste ju om att det alltid var någon föråkare.
Om vi nu kan göra likadant med tisdagarna, så att alla vet att det finns föråkare, och att dom vet att dom vågar åka med.
Jag kan tänka mej att köra före fler tisdagar under våren, men isåfall bara om det är ok med att inte hålla racingfart, utan ett högre Touringtempo.
I så fall kanske det skulle komma med fler som vill åka fortare men som tycker att det brukar gå för fort på tisdagarna.
Kan jag nu få nått svar på det här förslaget så jag vet om någon läser det jag skriver.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:34 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Svante75 skrev:
Jag tycker diskusitionen börjar gå lite till överdrift. Dennis har siktat in på att vi kör för mycket i dikena. (det är väl där fan och den röda tråden befinner sej)

Jag håller med dig Svante att diskussionen spårat ut lite.
Grunden i problemet är väl snarare att Vi ska ha kul och köra hoj ihop!

Torsdagstouringen har ALLTID funnits under min tid i klubben, så titta inte FÖR långt i backspegeln tack. Då var då...
Hojar, vägar och medlemmar har förändrats under tiden.

Men Svante m.fl. har en poäng. Vi ska ha kul och köra hoj ihop och visst ska torsdagen gå långsammare än tisdagen.
Men hur fort är fort? Vad har vi för regler når det gäller tisdag och torsdag?? Följer vi dem??
Min erfarenhet är: NEJ, vi följer inte god sed när det gäller våra regler. Hur kommer det annars att folk inte vet vilket håll de ska köra i en korsning...

Jag gillar köra de gamla torsdagarna med mycket folk och lagom fart. Varvräknaren behöver inte nå rött för att hänga med och man behövde inte kaffe för att somna. Gemenskapen var god och trevligt tjöt på cafét. Att nya medlemmar, nybörjare osv kom med och ibland drog ned tempot till långsamt var helt ok. Men de utvecklades och sakta höjdes tempot till ett som alla gillade...

Är det fler som är sugna på få tillbaka detta?? Jag tror alla vill det.

Att sedan det finns dem som ibland pressar sig över sin förmåga är något som touringledaren måste ha koll i sin backspegel och dra ned på tempot!
Alternativet är att den personen snabbt får en som kan dra ned tempot till lagom tempo framför sig.

Ps. Ska detta bli en pocketbok sen? Börjar bli långa inlägg... :read:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:11 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Känns som det börjar bli dags att avsluta detta , åtminstone här.
Detta är ett öppet forum och jag ser inte någon nytta av att vi visar våra menings skiljaktigheter här.
På sätt och vis är det jag som dragit igång denna diskussion, eftersom jag öppet bröt mot våra regler gällande torsdags körning.
Jag fortsätter gärna argumentering men frågan är om detta är rätt ställe?

InläggPostat: 16:18 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Jag tycker både Svante, Göran och Mats har poänger med detta.

Det tidigare touringtempot... vad är det och hur långt tillbaka skall vi titta då?

När jag ledde torsdagar när jag och Svante kom med idéen gick som mest 10+.

Sedan utvecklades gänget och de sista åren gick det snabbare. Ibland när jag var föråkare men alla andra var snabba körde jag så mycket jag vågade nästan. På mitt eget initiativ. Det var ju ingen som gasades från iaf.
Nu har det senaste året tempot sjunkt igen till ungefär det tempo vi hade när jag började och en del personer kan / vill inte köra fortare.

Då vill några splitra sig ur gänget....JAg tycker det ger fel signaler till de som inte är snabba idag. Om vi då får fler deltagare som är nya å gröna och den långsamma gruppen blivit så få att den utgått kommer inga rutiner att fungera för dessa nya deltagare.
Poängen med Torsdagarna var ju att anpassa den efter vilka förutsättningarna i gruppen var / är. För att alla skulle kunna åka gemensamt.
De som då ville gasa mera, hade ju tisdagarna. Men nu fungerar inte tisdagarna. Jag tror att det är där skon klämmer.

Funkar bara tisdagarna också, så är problemet över.

Och Mats. Vilken fin pocket vi skulle kunna få sedan. Perfekt att ha på tältsemestern under regniga dagar. Inte sant :iconbiggrin:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:26 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Ledsen Dennis men det kommer inte att hjälpa om tisdagarna förändras. Vårat problem idag är att det är en väldigt stor spridning i vårt sätt att köra motorcykel. Jag tycker iden med torsdagar är bra.
Men i dags läget så har vi människor som på en rak öppen landsväg, utan möten inte kan köra om en personbil som inte ens håller hastighetsbegränsningen.
Lös det problemet så fungerar torsdagarna som dom är tänkta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:17 (tisdag, 11 maj 2010) 
Användarvisningsbild

Per755 skrev:
Ledsen Dennis men det kommer inte att hjälpa om tisdagarna förändras. Vårat problem idag är att det är en väldigt stor spridning i vårt sätt att köra motorcykel. Jag tycker iden med torsdagar är bra.

Intressant. Det innebär att tisdagarna inte duger även om vi får fart på dem.
Jag kan då se två anledningar till detta.
1. Att det inte passar pga av arbete eller liknande.
2. Att det är så att det är ok att köra ifrån andra men inte bli från körd själv. Men sådant är ju svårt att erkänna... eller hur... Det krävs ju lite mod till det.
Skulle det inte ens fungera om man får till tisdagarna i ett tempo som passar dig m.fl. Det är ju oerhört få som idag kör som de gjorde på 90 talet. Förnuftet kommer ju sakta krypande hos människor och därmed har tempot sjunkt.
3. Någon anledning jag missat?
Per755 skrev:
Men i dags läget så har vi människor som på en rak öppen landsväg, utan möten inte kan köra om en personbil som inte ens håller hastighetsbegränsningen.
Lös det problemet så fungerar torsdagarna som dom är tänkta.

En sanning med rejäl modifikation... Det gäller väl att överdriva för att det skall se så illa ut som möjligt.
Jag har lett två touringar i år Per. De andra två har jag varit med och legat bakom och kollat läget... Och visst. Är det mycket trafik runt omkring, så händer inte så mycket med omkörningarna. På landsvägen fungerar det bra. I kurvor som SKYMDA tar denna person det lite lugnare. I övriga kurvor hänger han med i hastigheten. I riktigt långa svepande kan det gå både 10 och 20+ . Det har jag testat som föråkare.
Men vill man måla fan på väggen så kan man ju göra det. Jag gör det inte i detta fallet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]