www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 19:15 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Älgar är inte skodda
InläggPostat: 19:39 (måndag, 8 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Att vilda älgar inte är skodda visste ni väl redan. Den riktiga frågan att ställa sig är hur jag vet att de inte är det

Efter en och annat varv runt Gälleråsen under föregående vecka var det dags att åka hem. På hemväg från Gälleråsen igår sisådär kring 16:45 strax söder om Håkanbol. Ni vet den där roliga vägen från Degerfors ner mot Gullspång.
Man är ju kanske inte så där jätte koncentrerad så jag tar det ganska lungt, men eftersom man kört på bana så är man ju relativt mjuk i sin körning så det flyter på ganska bra, men reflexerna är lite tröga.

Nåväl rätt som det är säger ögon till hjärncellen att där borta på höger kanten står det nått stort mörk brunt på fyra ben, ca 75 m längre fram.
Hjärncellen identifierar detta mörkbruna som älg samt ger instruktionen till höger hand och höger fot att det är dags att BROMSA!
Sett och Tänkt! Bromsning inleds som vanligt för långsamt och mjukt (trots mycket träning på att bromsa kraftigare tidigare under dagen, att man ... inte lär sig).

Några mycket långsammas sekunder senare får älgen för sig att den där blå saken som kommer där verkar vara farlig, den måste man springa ifrån, således skuttar kreaturet ut i snett över vägen frammåt som tur är och inte rätt över. Så medans älgen skuttar iväg framåt och jag och den blå retarderar med fullutvecklad friktion på nått avhjulen, så ser jag att älgen inte är skodd. Jag stannade inte för kolla in bromspåret och kan inte avgöra om jag låste bak eller fram men själva låsningen kändes odramatiskt och inget vingel.

Analys 1
Målfixsering, Felaktig bromsansättning, Riktigt sitts och placering på hojjen, dvs hängde inte på styret med armarna.

Åtgärd 1
Hädanefter skall bromsträning utföras varje gång jag är ute och åker.
Men mål målfixering är svårare att träna bort

Analys 2
Det har varit ovanligt mycket vilt i år. Beror det på viltvarnarna som jag satt på hojjen eller att det har varit relativt lite vilt totalt sett under de 10000 mil som jag kört på den blå sedan maj 2001.

I år har jag kolliderat med en fågel, Bromsat för rådjur, vildsvin, kossor, får, koppulerande får plus en del mindre kreatur. Varit så nära grävling att jag inte ens hann reagera.

Svårare med åtgärd till analys 2, Överväger skarpt att öka mitt körande på bana för slippa de förbannade kräken.

Det gick bra men det var nära, så det är bra med :angel13:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:32 (måndag, 8 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Hej!

Det var ruskigt att höra om ditt möte med skogens konung, för det är min stora skräck att smälla med ett djur. Att kunna bromsa och väja undan är verkligen sånt som kräver övning som du nämner.

Annars hoppas och tror jag att ni har haft det trevligt och tillängat er djupare kunskaper om hojkörning. Nu är det väl ingen som hänger med er kan jag tro. :shock:

Skall bli kul och höra vad ni tyckte om kursen, dom har ju fått mycket uppmärksamhet och gillande från alla håll. :)

Du får ha det så bra, Klas.

Mvh Rolf

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:37 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Klas!

Låter onekligen som att du trots allt har haft nytta av alla övningsvarv. Och du minns säkert att man vid ett flertal tillfällen sagt att för att öva in ett nytt beteende så att det "sitter i ryggmärgen" krävs i runda slängar 3000 repetitioner. Så det är väl inte så konstigt om du inte hunnit "lära om" fullständigt efter en knapp veckas tränande.

När det gäller "Target fixation" kan jag meddela att trots att jag haft ett antal mil både på landsväg och bana genom åren (ung. 4 gg. så många som dig) och jag varit med om att folk har kraschat på bana alldeles framför mig fler än en gång. Så råkade även jag ut för detta konstiga och farliga fenomen (Target fixation) när en deltagare på onsdagens fria träningsdag fick för sig att drifta ut lite väl långt och "kasta" tillbaks hojen ca. 3-5m framför mitt framhjul i utgången av start/mål kurvan.

Hur man "tränar" bort denna reflex har jag än så länge ingen aning om. Men jag antar att man kan träna upp blicken och försöka fokusera på "vart man skall". När väl detta "sitter" så blir det nog lättare att låta bli att titta "dit man INTE skall". Fast hur får man detta verifierat? Någon frivillig? :mrgreen:

Om det nu var framhjulet du låste så tycks du ju ha anammat rätt sittställning i förhållande till hojen och viktigast av allt rätt teknik för att hålla kroppen kvar utan att ge onödiga "Driver Inputs" i bromsögonblicket. Vilket i så fall räddade dig från att bromsa omkull dig! Så nog f...n har du lärt dig en hel del Klas! Håll med om att det är både kul och nyttig träning!? :D

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:49 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Hej Klas!

Låter onekligen som att du trots allt har haft nytta av alla övningsvarv.

Jo visst har ca 400 varv (100 mil) gjort nytta, fast lite vila mellan varven skadar inte. Fast jämfört med förra året så blir jag inte en bråkdel så trött.
Trots det så borde jag ha vilat en timma eller två innan jag körde ner till GBG samtidigt som man ville komma ut fråns karls skogsområdet.

Det säkraste hade ju varit att lyfta upp hojjen på ditt släp och satt sig i din bil.

Niklas skrev:
Om det nu var framhjulet du låste så tycks du ju ha anammat rätt sittställning i förhållande till hojen och viktigast av allt rätt teknik för att hålla kroppen kvar utan att ge onödiga "Driver Inputs" i bromsögonblicket. Vilket i så fall räddade dig från att bromsa omkull dig! Så nog f...n har du lärt dig en hel del Klas! Håll med om att det är både kul och nyttig träning!? :D

Jag tycker det är buskul och visst har jag lärt mig en herrans massa, men det kommer att åtgå en mycket mer träning för att förvalta och förädla kunskapsintaget.

Rolf68 skrev:
Skall bli kul och höra vad ni tyckte om kursen, dom har ju fått mycket uppmärksamhet och gillande från alla håll.

Jo vi skall berätta. och visa lite kort vid tillfälle. Fast nu börjar den där andra sysselsättningen som gjör att man kan ägna sig åt ovanstående . Det kallas visst för arbete. För egen del drar jag till Schweiz å arbetets vägnar i helgen och kommer hem i september.

Detta gjör att jag inte kan åka till Rudskogen (Norge) i helgen för CSS2 och CSS3 (CSS1 går också) samt ingen körning nere på Knutstorp 19 20 augusti. Det finns platser kvar på bägge ställena.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:00 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:
... samt ingen körning nere på Knutstorp 19 20 augusti. Det finns platser kvar på bägge ställena.

Skall ner och vara hjälpinstruktör! Skall dock försöka hinna hem i tid till kräftskivan som är den 20:e.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:08 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Klas600 skrev:
... samt ingen körning nere på Knutstorp 19 20 augusti. Det finns platser kvar på bägge ställena.

Skall ner och vara hjälpinstruktör! Skall dock försöka hinna hem i tid till kräftskivan som är den 20:e.

Mvh!
// Niklas

Grön, gul, blå eller röd grupp ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:12 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:

Vet inte än, har inte pratat med Torstein om detta men han vet om vlket tempo jag kör i, sedan veckan på Gelleråsen. Och han vet också om min inställning att om man skall kunna hinna med att observera en deltagare så bör man inte köra över 60% av sin kapacitet. Så jag antar att jag kan vara lämpad att agera instruktör i en medelsnabb grupp, nu vilken färg den har!?

Vi får väl se vad Torstein finner det lämpligt för mig att arbeta!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:19 (tisdag, 9 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Klas600 skrev:

Vet inte än, har inte pratat med Torstein om detta men han vet om vlket tempo jag kör i, sedan veckan på Gelleråsen. Och han vet också om min inställning att om man skall kunna hinna med att observera en deltagare så bör man inte köra över 60% av sin kapacitet. Så jag antar att jag kan vara lämpad att agera instruktör i en medelsnabb grupp, nu vilken färg den har!?

Vi får väl se vad Torstein finner det lämpligt för mig att arbeta!

Mvh!
// Niklas

Grön=Långsam (Nybörjare)
Gul = Normal
Blå = Snabb
Röd = Snabb till Snabb Snabb ( Erfaren)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]