www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 20:15 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15:37 (tisdag, 16 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Kommer ni ihåg hur figuren "Olckan" (Ole do lyckan) i tv-programmet Trazan och Banarne ser ut?

Så ser jag fn. ut. Med ett jätebandage runt huvudet som skall hålla det lilla tryckförbandet på höger öra på plats!

Vad är nu orsaken till detta lilla missöde med sk. blodöra nu då? Jo, kort och gott min nya fina hjälm som sitter fruktansvärt bra. Tight och på HELA huvudet.

Men...det finns alltid ett men! Öppningen i hjälmen, där man stoppar in uvudet, är väldigt litet. Så litet att det dubbelviker öroenen varje gång jag tar av mig hjälmen.

Självklart kännde jag detta när jag köpte hjälmen och lika självklart kommer detta att bli bra mycket bättre med tiden så jag är inte orolig för att jag har köpt en hjälm som jag inte kommer kunna använda.

För två veckor sedan var jag dock på Gelleråsen och körde i 4 dagar och eftersom varje banpass på 20 minuter efterföljs av rast/vila alt. teoripass så blev det ett djäkla av- och påtagande av hjämen vilket fick till följd att örad svullnade upp och började succesivt fyllas med blod (ytterörat pratar jag om).

Så lösningen på mitt lilla ör-problem blir att dels modifiera hjälmen en aning medelst kulhammare. Samt nyttjande av lite tejp så att hjälmen glider på utsidan av örat i stället för dubbelviker det.

Detta mina kära vänner är nu orsaken till att jag inte kan deltaga på kvälens TT som var planerat.

Jag hoppas dock att ni får det trevligt s synd vi om inte annat i morgon på touringmötet då jag kommer och visar upp mitt fina bandagerade huvud! :oops: :cry: :mrgreen:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:24 (tisdag, 16 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Hej Niklas

Hur kan du ha problem med den pygmeskallen ???? :shock: :shock: :wink:
Vad är det för hjälm som du har skaffat dig? :lol:

Skämt åsido så låter det lite väl trångt men sitter den bra på huvudet så får du väl fälla in flappsen. :lol:

Nej vad grym och nedrig jag har blivit, hoppas att du får tillbaka den ursprungliga färgen och formen på öronen. :)

Mvh Roffe

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:56 (tisdag, 16 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Ja det blev en Tisdagstouring i alla fall.
Efter många om o men så kom vi in i tid till Kallebäck för körning och efter lite prat så slutade det med att jag med sambo skulle köra först.

Vi började köra mot Kållered vi motorväg där tog vi av mot Greggered och den vägen till där den mynnar mot Hällesåker igen.
Där körde vi mot Inseros och sedan mot Älvsåker till Anneberg, sedan mot höglanda tills den mynnar mot vägen mot hjälm. Vidare mot Ubbhult, Rävlanda, mot sätila där vi tog en bensträckare och pratade om vilken väg vi skulle ta för att det skulle bli lagom med fika i Kungsbacka vid 20:30.
Det fick bli Sätila,nästan Fotskäl, Tostared lite drygt och sen över mot Förlanda,Gällinge sen tog vi mot Idala en liten bit för att sedan fortsätta mot bredared, Landa, Åsa, lite små vägar via Ölmevalla och Tom sedan mot Fjärås centrum, Myra vägen till Kungsbacka där vi anländer ganska exakt 20:30.
Sträckan blev 16,1 mil

Vi som körde var:

Jonas H o Mia O
Kasper (Aprilia Mille)
Magnus Barnö
Håkan N
Anders F

och så hade vi med oss ytterligare en, som jag tyvärr inte kom ihåg namnet på, som var med en bit mellan Kallebäck o Anneberg.

Jag hoppas att jag hade fattat det rätt att han avvek för att tempot inte riktigt stämde för hans körning. Har jag eller vi missuppfattat så ber jag om ursäkt för det.

Det blev många bra vägar med många kurvor som passerades med lagom fart 8) 8) 8) :P

Mvh Jonas o Mia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:12 (onsdag, 17 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Rolf68 skrev:
Hej Niklas

Hur kan du ha problem med den pygmeskallen ???? :shock: :shock: :wink:
Vad är det för hjälm som du har skaffat dig? :lol:

Skämt åsido så låter det lite väl trångt men sitter den bra på huvudet så får du väl fälla in flappsen. :lol:

Nej vad grym och nedrig jag har blivit, hoppas att du får tillbaka den ursprungliga färgen och formen på öronen. :)

Mvh Roffe

Snyft, nu blir jag ju ledsen :cry: :wink:

Vilken modell? Hur skall jag veta det, den sitter bra på skallen i alla fall, när den väl är på plats vill säga! :razz: Hmmm, låt mig tänka? Shoei vet jag att det är och jag tror det är XR1000 modellen heter. Till skillnad mot min Syncrotec är det dock storlek XS vilket är en storlek större och vilket borde borga för att den de facto ÄR aningen större än min XXS Syncrotec. Det är den dock inte! dink

Det skumma är att den sitter kanonbra när den väl är på skallen. Men så har man ju dessa förb... flappsen, som du skriver, som sticker ut mer eller mindre. Och jag kan försäkra att när de får den behandlingen som jag gav dem förr förra veckan så blir de STÖRRE.

För att åtgärda detta lilla problem, som BARA uppkommer när hjälmen skall av, så skall jag modifiera hjälmen en aning. Dock bara direkt under öronens placering och sedan skall lite tejp hjälpa till på traven så den gliiiiiiider in i måååål eeeeh av menar jag!

Väl mött på mötet i kväll!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:25 (onsdag, 17 augusti 2005) 
Användarvisningsbild

Jonas525 skrev:
Det blev många bra vägar med många kurvor som passerades med lagom fart 8) 8) 8) :P

Jag kan bara instämma! Det blev en mycket trevlig tur. Både körmässigt och vädermässigt. Jag hade ett stort flin över hela ansiktet när vi passerade målflaggan. :laughing8: :laughing8:

Kul att det blev ett par nya ansikten också! Välkomna till klubben!!

/Håkan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]