www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 14:33 (onsdag, 9 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:20 (måndag, 9 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Rikard745 skrev:
En heldag med utbildning låter utmärkt!

Kanon! Du är hjärtligt välkommen! Sedan återstår att se om majoriteten av dem som vill ha utbildning vill satsa en hel dag eller en halv dag eller mindre. Vi får anpassa oss efter majoriteten för att så många som möjligt skall bli nöjda!

Sedan såg jag att du anmält dig för att ta licens. Jag skall då också passa på att tillägga att utbildningen vi genomför inte är riktad till tävlingsåkare utan gatåkare. Bara så du och alla andra har klart för sig vad ni kan förvänta er och slipper bli besvikna pga. för högt ställda förväntningar eller rent felaktiga förväntningar!

Jag vågar dock påstå att det vi kommer att träna/öva på har man nytta av oavsett var och hur man väljer att köra mc. Eftersom det är grundläggande kunskaper baserat på hur en mc är konstruerad och hur vi som människor fungerar i extrema situationer (vi reagerar nämligen exakt lika dant oavsett vad man heter eller hur duktig man är på att köra).

Väl mött på Kinnekulle, som för övrigt är en fantastiskt rolig bana!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:22 (måndag, 9 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Hej

Jag lever en vecka åt gången och vet ej vad som skymtar så långt fram.
Förra året så kom min syster på besök, så det sket sig.

Jag siktar preliminärt på att bara köra isåfall, men man kanske ändrar sig.
Kan och vågar inte planera för mycket. :roll:

Hälsningar Rolf

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:34 (tisdag, 10 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Rolf68 skrev:
Hej

Jag lever en vecka åt gången och vet ej vad som skymtar så långt fram.
Förra året så kom min syster på besök, så det sket sig.

Jag siktar preliminärt på att bara köra isåfall, men man kanske ändrar sig.
Kan och vågar inte planera för mycket. :roll:

Hälsningar Rolf

OK!

OM du skulle ändra dig, dvs. vilja vara med på utbildningen, vänligen anmäl det på vilket sätt som helst så vi kan planera så bra som möjligt för det!

Hoppas du kan vara med i år i alla fall för du är en trevlig prick och det känns alltid bra att ha dig i närheten. Vilket jag skulle gissa att alla som känner dig kan intyga!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:28 (söndag, 15 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Det blir kanon!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:32 (måndag, 16 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Jag kommer att sätta upp en lista på en anslagstavla på klubben så att även de utan tillgång till Internet kan anmäla sitt intresse.

Någon gång under februari månad (slutet förmodligen) hoppas jag att alla som vill har anmält sig. Under februari månad kommer jag därför att ta boka upp ev. instruktörer utifrån (som är i full gång med planering och uppbokning av sin säsong) så att vi kan få den hjälp vi ev. behöver.

Jag hoppas därför att underlaget vi har i februari månad är så komplett som möjligt så vi har rätt resurser och rätt planering vad gäller övrningar etc.

För de som vill gå utbildning men som INTE har anmält sig före februari månads utgång går det självklart att haka på. Men ni underlättar mitt arbete och chansen är större att vi har rätt resurser om Ni anmäler erat intresse i god tid (läs senast februari).

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:54 (måndag, 23 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Rikard745 skrev:
En heldag med utbildning låter utmärkt!

Heladagen blå ZX12-R, grön (Klas)
Heladagen röd R1150R, grön (Monika)

Inläggsrubrik: klubbes bandag
InläggPostat: 22:59 (fredag, 27 januari 2006) 
Användarvisningsbild

Bo Helander
Kawa 1500 ms
Grön grupp
hel dag

mwh
Bosse

Inläggsrubrik: Kmk bandag
InläggPostat: 14:04 (lördag, 4 februari 2006) 

Tack.

Det blir bra med:
-blå-röd) grupp
-Heldagsutbildning
-Ducatin, om den är körduglig (ev annan tvåhjuling)
Stefan Bohman 0705-684120

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

Inläggsrubrik: Kmk bandag
InläggPostat: 16:04 (måndag, 6 februari 2006) 

Jag hänger på!

Jan Andersson
Yamaha Fjr 1300
Grön grupp
hel dag

/Janne

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:28 (tisdag, 7 mars 2006) 

Hej
Jag hänger med jag också.
Det blir med en NX 650, den har inte så många hästkrafter och går väl inte att köra så fort med (tror jag) så det får bli grön grupp.
Och en hel dag.
Svante

InläggPostat: 17:21 (måndag, 10 april 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Nu närmar sig julen med stormsteg och stressen gör sig påminnd i form av alla julklappar och mat som skall köpas in. Besöka svärmor, mormor, brorsan och gud vet allt under 3 hektiska dagar. Eller...

Knappast då man kommer att tänka på mc-utbildning, eller hur!? :roll:

Sedan förra året, när klubben genomförde bankörning på Kinnekulle ring, har det inkommit önskemål om att göra lite mer utav denna dagen än att "bara" köra runt på banan.

Som med allt här i livet kräver något sådant en viss planering och förberedelse. Och för att försöka möta dessa önskemål tänkte vi försöka till 2006 (datum har jag tyvärr glömt redan men banan ÄR bokad) att genomföra någon form av enklare utbildning för de som vill.

Alla har vi ju olika önskemål med en sådan här dag. Några vill fortbilda sig andra vill försöka slå personlig banrekord. Två olika målsättningar som kräver helt olika förutsättningar.

Magnus "Brazze" och Jörgen samt om jag är rätt informerad i viss mån Fredrik som har drivit detta med bokningen har inte riktigt funderat ut ett upplägg i detalj än. men vi har pratat löst om att vi kanske skall försöka genomföra, som jag skrev, en enklare utbildning för de som vill och de som inte vill får köra som vanligt.

För att vi skall kunna förbereda detta på ett bra sätt måste vi dock ha lite uppgifter om hur många som kan tänkas komma. Vi behöver också veta vilken typ av hoj du kör samt vilken "grupp" du vill genomföra utbildningen i.

Vi har inte bestämt upplägget och har därför inga definierade grupper än. Men för att vi skall veta inriktningen och framför allt sammansättningen av en eller flera utbildningsgrupper måste vi veta vilket tempo du vill genomföra utbildningen i.

Utbildningen vi pratar om kan vara frågan om en halv dag eller kanske hela dagen. Det kan också vara frågan om del av dagen ex. 3 banpass that´t it. Ni bestämmer själva.

EN sak vi dock KOMMER att genomföra är bromsövningar, vilka INTE kommer att belasta, bantiden eftersom vi kör dessa utanför banan.

Vänligen besvara förljande frågor OM ni vill ha någon form av utbildning:

1.) Namn
2.) Hoj
3.) Grupp (Grön = långsammast / Blå / Röd = Snabbast)
4.) Vill ha utbildning HEL dag / HALV dag / DEL av dag

När det gäller gruppindelning är den ENDAST till för säkerheten ute på banan och att du som deltagare skal kunna fokusera på övningen och inte en massa andra deltagare.

För att man skall kunna tillgodogöra sig en utbildning, dvs. lära sig nya saker, krävs ett tempo som är HÖGST 75% av din maximala kapacitet. Annars ökar risken för misstag fatalt. Något att tänka på inför julen! :?

Utbildningen i fråga är avsedd för gatåkare i första hand. Om du som tävlar vill deltaga är du dock också välkommen, självklart, men du måste vara öppen och mottaglig för nytt inlärande och INTE inställd på att du under utbildningstiden skall försöka slå personbästa. Då lär du dig nämligen INGENTING nytt vad avser körteknik!

God Jul önskar!
// Niklas

INTRESSEANMÄLAN

Namn.............Hoj......Grupp.....Tid
Håkan Nilsson...............NTV650........Blå....................Halv dag
Dennis Johansson.........XV750..........Grön.................Halv dag
Magnus Barnö...............VFR800.........Blå...................Hel dag
Lisa Barnö....................VT750C........Grön.................Hel dag
Jonas Hjerpe.................Fazer 1000...Blå...................Halv dag
Krister Jonsson..............FZ6..............Grön.................Halv dag
Rikard Strannerdahl .....CBR929RR....Blå....................Hel dag
Klas Sehlstedt...............ZX12-R.........Grön.................Hel dag
Monica Sehlstedt...........R1150R,.......Grön.................Hel dag
Bo Helander..................Kawa 1500..Grön..................Hel dag
Stefan Bohman.............Ducati 999...Blå.....................Hel dag
Jan Andersson..............FJR1300......Grön...................Hel dag
Svante Gustafsson........NX 650.......Grön...................Hel dag
Per Forss......................???............Grön...................Hel dag
Petra Wingård...............R1.............Grön...................Halv dag
Marcus Lantz.................FJR 1300....Grön...................Halv dag
Gunnar Fransson...........CBR600......Blå.....................Halv dag
Rolf Carlsson................Fazer 600....Blå....................Halv dag
Caroline Strand.............CBR125......Grön..................Hel dag

Inläggsrubrik: Tjejer?
InläggPostat: 20:25 (måndag, 10 april 2006) 
Användarvisningsbild

Fick ett par minuter på datorn mellan MSN chat (Maria) och Battlefield Vietnam (Max) och hinner titta in lite på vårt forum...

Kollar in listan med anmälda och undrar: Var är tjejerna?
Fick inte klubben en massa stålar för att fånga upp mc-intresserade av kvinnligt kön?
Och är det överhuvudtaget nån idé för Lisa (eller andra) att komma åkande på custom-hoj i sällskapet av racercyklar?

KMK är en klubb för gubbar och race-puttar och mixen däremellan (och okej, en och annan tjej...)!?
Kvinnorna kanske helt enkelt skall köra med Tjejligan?

Eller?

/magnus

Inläggsrubrik: ...forts...
InläggPostat: 20:32 (måndag, 10 april 2006) 
Användarvisningsbild

Och Caroline, Petra, Monica och Lisa,

Härligt att ni är med!

Mvh Magnus

Inläggsrubrik: Re: Tjejer?
InläggPostat: 0:42 (tisdag, 11 april 2006) 
Användarvisningsbild

Magnus493 skrev:
Fick ett par minuter på datorn mellan MSN chat (Maria) och Battlefield Vietnam (Max) och hinner titta in lite på vårt forum...

Fick inte klubben en massa stålar för att fånga upp mc-intresserade av kvinnligt kön?
Och är det överhuvudtaget nån idé för Lisa (eller andra) att komma åkande på custom-hoj i sällskapet av racercyklar?

KMK är en klubb för gubbar och race-puttar och mixen däremellan (och okej, en och annan tjej...)!?

Eller?

/magnus

Enligt min mening så är det klart att vi vill ha med tjejerna i denna övningen precis som i alla andra.
Varför de inte anmäler sig, vet jag inte.
Men det kanske kommer fler ju närmare starten vi kommer!
Det gäller att sprida informationen till töserna.
Vi kanske kan ha en tjjej grupp även i år utanför den här utbildningen på halva dagen? som Niklas fixar med. Resten blir ju gasa i olika grupper troligen. Och då kan man ju ha en tjejgrupp?!

Inläggsrubrik: Re: Tjejer?
InläggPostat: 8:33 (tisdag, 11 april 2006) 
Användarvisningsbild

Magnus493 skrev:

Eller?

/magnus

Hej Magnus!

Våren har nog bidragit med vårat nordliga sävliga sätt. Vilket också återspeglar sig i anmälningar både här och där vad gäller mc-körning! Det har liksom inte känts rätt att tänka på hojkörning när snön har yrt utanför knutarna och frosten ligger tjock på bilrutorna tidigt om mornarna! :roll:

Vad gäller utbildningen på Kinnekulle är intresset så stort att vi kommer dela in gruppen i två mindre grupper baserat på körvana/erfarenhet. Vi kallar grupperna GRÖN och BLÅ.

Körningen kommer dock att ske sammtidigt MEN den snabbare (BLÅ) av dessa grupper kommer, i början av varje pass, att rulla ut först. Den GRÖNA gruppen rullar ut DIREKT i kön på BLÅ. Vilket ger den blå gruppen X-antal fria varv (även i slutet av dagen).

När och OM BLÅ grupp kommer ikapp GRÖN grupp SKALL BLÅ grupp/förare rulla in/genom depån. Vilket ger BLÅ grupp/förare ytterligare ett antal "fria" träningsvarv.

Detta är i alla fall tanken än så länge. Viss reservation för förändring dock. Vi har i dagsläget ingen koll på ALLA ANDRA som vill köra 5/6 och vet därför inte hur många övriga KMK:are som skall dela på övrig tid.

Som det är i daxläget har Jörgen (som är ansvarig) och jag, igår, resonerat oss fram till att vi skall köra tot. 4 grupper om 20 minuter vardera.

1.) Licens/oförsäkrade
2.) Snabb gatgrupp
3.) Mindre snabb gatgrupp
4.) Utbildningsgrupp

De som vill ha HALV DAGS utbildning deltar i grupp 4 HALV DAG och hoppar efter lunch över till någon av de andra grupperna. De som vill ha HEL DAGS utbildning stannar kvar i grupp 4 hela dagen.

OM det nu blir VÄLDIGT få deltagare i grp. 2 & 3 kanske det finns möjlighet att nyttja ytterligare ett banpass/omgång för utbildning, om så önskas/krävs. Men eftersom vi, som sagt, i dagsläget inte vet ett skvatt om de som INTE vill ha utbildning kan vi inte avgöra det nu. Förmodligen får vi göra den uppdelningen på plats på morgonen 5/6.

Så jag ser inga problem med att ha blandat sporthojar och övriga i den listan som vi har här på forumet. Förhoppningsvis förstår du/ni andra hur jag tänker och är med på noterna!?

Vi kommer INTE att åsidosätta säkerheten för NÅGON. Blir hastighetsskillnaden för stor kommer vi att ändra på upplägget "fly by wire". Jag hoppas att jag härmed har lyckats förmedla en säkerhetskänsla för dem som kännt sig oroliga/undrande!?

Mvh!
// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]