www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 14:22 (onsdag, 9 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10:23 (tisdag, 4 april 2006) 
Användarvisningsbild

Hej kära vänner!

Var på Gelleråsen och huttrade mig runt banan på min, för mig nya CBR600 för dagen utrustad med Michelin Pilot Power Race!

Väderförutsättningarna var:
+ 3,5 grader och våt till blöt vägbana med inslag av regn under eftermiddagen och därmed vattenpölar på väl valda ställen!

Efter att ha puttrat och huttrat ett tag steg pulsen markant när bakändan på hojen får för sig att ta en egen väg ut ur Ejeskurvan.

Kort efteråt händer samma sak ut ur Trösen för att visa sin riktigt agressiva sida ut ur vänstern i S-partiet på baksidan med ca 10 meter lång och ca. 0,5-1 meter bred sladd.

Allt kanske verkar väldigt häftigt och fräckt att köra runt med sladd lite här och var men med tanke på att jag inte kört hojen en meter tidigare, det är första turen på säsongen (sedan september/oktober) blev det lite väl spännande.

Förutom dessa tillfällen släppte det lite här och där under i stort sett hela dagen. Vid något tillfälle, inbromsning till Trösen, kastades bakhjulet från vänster till höger (riktigt vispade fram och tillbaks) som om man körde på "pottekulor".

På hemvägen ringer jag bla. Stefan B och berättar kort om dagen och får då höra:
- Pilot Race har man i flera Engelska mc-tidningar testat och mer eller mindre fullständigt dömt ut våtgreppet på. Däremot funkar det mkt. bra i torrt!

Mitt svar:
- Jo, jag vet, jag har liksom egen erfarenhet av detta nu! :roll:

Allt gick dock bra under dagen och jag höll mig, trotts allt, på hjulen och fick känna på hojen vilket var målsättningen med dagen!

Varför skriver jag nu detta då?

Jo, för att varna för Pilot Race på våt vägbana! Jämfört med äldre däck, så som M59X funkar det naturligtvis bra men jämfört med dagens däck (ex. Pilor Road & Pilot Power) var det kass i vått väglag!

Mina däck åker av fortare än kvickt i alla fall! Frågan är bara vad jag skall sätta på? Funderar på Pilot Power 2CT!?

Provkörde för övrigt "Brasses" lilla leksak (250R) med regndäck! Hughe misstake! VILL HA!!! :mrgreen:

Tack Magnus för 5 underbara varv i regn med en hoj som kräver minst sagt lite tillvänjning! Vilket förtroende man fick för grepp/chassi/bromsar ja, allt kort och gott!

Har STARKA funderingar på att köpa regndäck och slänga på extrafälgarna! Frågan är bara om jag hinner byta i händelse av regn på en kursdag eller om däcken kommer bli liggande år ut och år in så gott som oanvända!???

Vill även tacka Anderas Holst som stod för transporten upp och ner! Trevligt med lite sällskap vilket dessutom håller nere bnsinkostnaden!

Sist och inte minst skall jag självklart tacka FH för att vi fick erbjudandet om att åka med och köra!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Michelin Pilot Power 2CT
InläggPostat: 11:44 (tisdag, 4 april 2006) 
Användarvisningsbild

Vi den däckbeställninga jag hade hand om var det en kille som köpte dessa däck till sin Honda Firestorm? (den med halvkåpor)
Han har av naturliga själ inte kört med dem ännu.
Killen heter Gerry Engström och är medlem i KMK
Han har ungefär liknande bakrund som dig Niklas med tidigare Licens etc.

Han har tidigare kört med Pilot Power men skall nu testa 2CT.
Dessa är ju nya för året så det kan vara svårt att få en referens på dem redan.

De har ju olika gummiblandningar på sidorna och på den övriga slitytan.
Mig veterligen skall han vara med på Kinnekulle.
Jag kan dock be honom lägga in en kommentar här efter att han testat dem.
//
Dennis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:16 (onsdag, 5 april 2006) 
Användarvisningsbild

Hej Niklas.

Hur verkade fjädringen på hojen, eller du kanske inte ansåg det meningsfullt att skruva med den med tanke på förutsättningarna? :shock:
Var det något liv i motorn. :razz:

Har också läst om dessa däck i Engelska tidningar, med samma omdömen som Stefan anger. Du har ju dubbel uppsättning fälgar, så sko dom med något mjukt och gosigt för halkkörning. :lol:

//Rolf

PS. Hade du rätt lufttryck? DS:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:25 (onsdag, 5 april 2006) 
Användarvisningsbild

Rolf68 skrev:
Hej Niklas.
Hur verkade fjädringen på hojen, eller du kanske inte ansåg det meningsfullt att skruva med den med tanke på förutsättningarna? :shock:

Har gjort, som du nog vet, en grundinställning enl. rek. från WP. Tyckte den kändes aningen stötig, vilket kan bero på temp. och viss ovana från förarens sida.

Minskade dock comp. både fram och bak en aning vilket gjorde att det kändes bekvämare. Om det blev bättre vet jag inte. Känner väl att jag fick prioritera bort den delen och sätta fokus på det vid nästa torrkörning i stället, med bättre sulor!

Har föresten fått Stefans "gamla" Pirelli Diablo som skall användas för gatbruk och inget annat. Skall reg.besiktiga hojen senare i veckan om jag hinner. Annars blir det nästa vecka om jag bara får till ljudkravet.

Har varit i kontakt med Michelin, som äntligen svarat, och fn. håller på att räkna på vilket pris jag kan få på däck. Skall sätta på Pilot Power 2CT på "banfälgarna" vilket funkar oavsett vått/torrt!

Rolf68 skrev:
Var det något liv i motorn. :razz:

Japp! :mrgreen:
Mer än vad jag kunde nyttja för dagen i alla fall! Hör dock ett visst ljud från kamkedjan. Skall rulla ner med hojen till Kenneth som första gången får hjälpa mig justera den manuella kamkedjesträckaren (lätt jobb).

Rolf68 skrev:
Du har ju dubbel uppsättning fälgar, så sko dom med något mjukt och gosigt för halkkörning. :lol:

Michelin Pilot Power 2CT skall sättas på extrafälgarna!
Fast det lockar ju att ha ett sett med regndäck efter testet av "Brasses" maskin! :mrgreen:

Rolf68 skrev:
PS. Hade du rätt lufttryck? DS:

Körde runt på 2,2 bar både fram & bak med tanke på temperaturen! Om det är "rätt" eller "fel" för dessa däcken vet jag inte men jag misstänker att jag hade haft ÄNNU mer spännande om jag kört med ringtryck för gatbruk (2,5/2,9).

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:25 (onsdag, 5 april 2006) 
Användarvisningsbild

Hejzzzz

Jag glömde att du körde på dom helt sabbade däcken som satt på vid köpet. Med den struktur och överhettning som dom hade utsatts för så är det nog inte konstigt att dom greppade dåligt. :roll:

Angående trycket så låter det mycket med -0,7 bak i mina öron med tanke på tempo och marktemp. Att gå ned med -0,2 - -0,3 är ett råd jag har läst någonstans när det gäller landsvägsdäck och bana. Men jag är ingen expert. :wink:

Pirelli Diablo är omtyckta och skall funka hyfsat vad jag har läst och det finns en model som heter CORSA som är ytterligare ett steg sportigare. :razz:

2CT låter annars som en bra lösning för dig, lite bredbandigt så att säga. :lol:

Lycka till med svängandet
Rolf

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:47 (onsdag, 5 april 2006) 
Användarvisningsbild

Rolf68 skrev:
Hejzzzz

Jag glömde att du körde på dom helt sabbade däcken som satt på vid köpet. Med den struktur och överhettning som dom hade utsatts för så är det nog inte konstigt att dom greppade dåligt. :roll:

Det var en chansning som jag var väl medveten om. Men nu har jag lärt mig något nytt! :angel2:

Rolf68 skrev:
Angående trycket så låter det mycket med -0,7 bak i mina öron med tanke på tempo och marktemp. Att gå ned med -0,2 - -0,3 är ett råd jag har läst någonstans när det gäller landsvägsdäck och bana. Men jag är ingen expert. :wink:

Jag körde förra året, visserligen på sommaren och på torrt underlag (på bana). Med 2,2 - 2,3 både fram och bak och fick en väldigt fin slityta och kanongrepp. Fjädringskomponenterna gjorde naturligtvis sitt till men dock!

Nåväl, jag får väl testa mig fram vad som funkar och inte!

Rolf68 skrev:
Pirelli Diablo är omtyckta och skall funka hyfsat vad jag har läst och det finns en model som heter CORSA som är ytterligare ett steg sportigare. :razz:

Dessa däck skall användas vid gatkörning och lär mer än väl duga för mig och den typen av körning! Fast jag är "lite" insnöad" på Michelin. Har kört så länge på dem och har så bra erfarenhet av dem att det är svårt att lita till 100% på annat! :knob:

Rolf68 skrev:
2CT låter annars som en bra lösning för dig, lite bredbandigt så att säga. :lol:

En kombination som jag tror är perfekt när man skall köra på bana torr som våt och inte hinner byta! Vilket man inte hinner under en kursdag!

Mvh!
// Niklas
P.S Nu snart är våren här på allvar! D.S

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:01 (torsdag, 6 april 2006) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
P.S Nu snart är våren här på allvar! D.S

Hursa???

Det snöar ute. Visserligen här ute i vildmarken, men ändå...

/Håkan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:24 (torsdag, 6 april 2006) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Hursa???

Det snöar ute. Visserligen här ute i vildmarken, men ändå...

/Håkan

Snäblandat REGN ja! Det regnar på sommaren med ibalnd! :mrgreen:

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:43 (torsdag, 6 april 2006) 
Användarvisningsbild

Kan tala om att det var minsann riktig snö här på förmiddagen. :-)

På eftermiddagen sen så blev det mer o mer regn och det tunna skiktet snö försvann igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:07 (fredag, 7 april 2006) 
Användarvisningsbild

Hej Håkan

Allt väl med dig igen hoppas jag. :razz:
Det kan man inte säga om våren. :(
Ljuset är på väg tillbaka iallafall så det kan man ju uppskatta. :roll:

Ha det så ses vi kanske på bowlingen. :cool:

Hälsningar
Rolf

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]