Snäll som jag är hade jag lovat en mycket god vän att hjälpa henne med bilen.
Hon ringde i onsdags, på dagen, och var lite orolig för det hade börjar skrammla under bilen på väg till dagiset. Hon kikade in under bilen, efter att ha lämnat sin dotter, och såg då en plåtbit hänga ner i backen. Lätt förtvivlad ringde hon "Mac Ayjver" (mig alltså :wink: ) och beskev felet som följer:
- Har du en skruv?
- (Jag) Va? Om jag har en skruv?
- Ja, jag har en plåtbit som hänger under bilen och som skramlar som fan! Det behövs nog bara en skruv så man kan sätta fast den!
- (Jag) Jo, självklart har vi skruvar! Vad är det för storlek? M5, M6, M8....Eeeeeh hur stort är hålet, något mindre än ditt lillfinger, eller?
- Njae, det är svårt och säga!
- (Jag) Ok, jag kommer förbi efter jobbet och ta med mig lite av varje!
Väl där lägger jag mig på backen och tar tag i plåten som omedelbart lossnar så jag kan dra ut den (värmesköld mellan avgasröret och bensintanken). Konstaterar att jag inte kan fixa det på plats utan vi gör upp om att hon kommer med bilen till mitt jobb på torsdagen efter jobbet kl. 17:30.
Innan hon kommer dit hade jag, mentalt, ställt in mig på att jag inte hinner åka med Torsdagstouringen men det vore ju synd att missa chansen OM det skulle gå. Så jag ringer Svante för att få ett förhandbesked om var och ev. vilka vägar. Men eftersom Håkan N. skulle köra först visste Svante inte var målet skulle vara. Vi gjorde dock upp om att jag ringer Svante när jag är klar.
Jag tar emot min kära vän och hennes krånglande bil och börjar jobba, i ganska lugnt tempo eftersom jag insåg att det skiter sig nog med touringen. Arbetet med att popnita fast plåten igen går smidigt och jag är klar snabbare än förväntat. Det som tog längst tid var att lyfta upp bilen och att vara social efteråt

.
Nåväl, när min käre vän har åkt ringer jag Svante och frågar vart de är på väg och om de har åkt. Får till svar:
- Vi rullade precis och åker förbi ditt jobb om några minuter!
Jag känner hur adrenalinet rinner till och paniken kommer smygande! Ooooouuuääöääähhhhh fan, fan, fan jag hinner kanske........Svante börjar förklara vägen de skall åka samtidigt som jag springer upp till kontoret från verkstade....Svante pratar, bla, bla, bla (ta inte illa upp Svante jag måste ju dramatisera det hela lite :wink: :wink: )...arbetsrocken åker av....Svante pratar...jeansen åker av....Svante pratar. Till slut hade Svante pratat färdigt. Phu! :wink:
Kastar telefonluren på skrivbordet...hoppar i läderbrallorna...kikar ut genom fönstret ser inga knuttar än....på med ryggskyddet och jackan...tittar ut genom fönstret igen inga knuttar denna gången heller...de nyinköpta kängorna kommer också på efter lite strul (ovana)...tittar ut igen, inga knuttar. Tar hjälmen och tankväskan under armen och springer ner genom trapphuset och ut till hojen. Hinner inte ens stänga av datorn.
Sätter på tankväskan och ringer, innan jag kränger på hjälmen, Svante för att höra om de redan åkt förbi utan att jag sett det! Svante säger:
- Vi passerar dig om 10 sek. KLICK!
Kastar på luren i örat på Svante börjar kränga på mig hjälmen när hela gänget glider föbi på lokalbanan. Den enda som vrider på huvudet och tittar är Svante. De andra är inte ont anande!
Nu är goda råd dyra! Jag vet att de skall åka över Angeredsbron mer vet jag inte. Och även om tempot är relativt långsamt så hinner man långt på någon/några minuter.
Hela gänget är utom synhåll när jag rullar ut på lokalbanan parallellt med E6:an. Däcken är kalla så jag kan inte stå på fullt (fan, fan, fan

). Har dock ca. 100 km/h förbi Hydro macken (ca. 250 m efter utfarten från jobbet)

. Bromsar in, med lätt bakhjulsstuds, för att klara högerkurvan direkt efter macken. På med 3/4 gas en kort stund innan ny inbromsning för att svänga höger igen (åker parallellt med motorvägen igen i 30 meter). Ny inbromsning, kraftig vänster ut på påfarten. Testar nedläggningsvinkeln ut på motorvägen där det är fullt med bilar på väg hem efter jobbet. Skrapar i höger doja (nya skor är något längre än mina gamla). Susar förbi 2 bilar på påkörningssträckan inna jag viker ut till vänsterfilen direkt. "Klicpper" ytterligare en bil i inbromsningen för att inte köra in i häcken på bilen som ligger i vänster körfällt.
Ser nu gänget som precis har svängt under motorvägen på väg upp mot bron. Jag har nu hamnat bakom en stor 4-hjulsdriven bil som också, tyvärr, skall svänga av mot Kärra och köra under motorvägen. Jag lägger mig långt ut till vänster (ytterspår) som effektivt blockeras av den stora bilen samtidigt som farten sjunker kraftigt (ca. 30 km/h

). Jag VET ju att man kan ta denna böjen i åt minstånde 80 km/h :twisted: .
Jag viker därför in till innerkant och ligger där och avvaktar under tiden hjärnan jobbar för högtryck (skall jag, skall jag inte....skall jag, skall jag inte....skall jag.....Ääääh jag SKALL :twisted: ). Vrider på gas och håller så långt ut till höger som möjligt. Vi har nu kommit igenom nästan halva svängen och det finns fortfarande lite go kurva kvar bara jag kommer förbi den här förb.. stoppklossen
JA, förbi, ger nu nästan fullt och kommer ut så där lagom gott driftandes ut till mittlinjen där en lastbil möter. Som tur är håller han sig på sin sida, vilket även jag gör (på min sida alltså, inte hans

).
Håller stummt till trafikljuset vid västra brofästet, kraftig inbromsning och en vink till Svante som nu har sett mig i backspegeln! Det gick!

Resten av touringen var formalia.....! :wink:
Nä, skämt o sido! Håkan, som körde först, valde riktigt goa vägar:
190:an till ??? där vi åkte över till Lerum. Vidare över Härskogen (gaaaasa, skitkul väg och numera kanonasfalt). Svängde vänster mot Hindås som vi körde igenom och stannade nere vid sjön efter S-kurvan för en bensträckare. Först där såg de andra att jag hade anslutit (bra koll i backspegeln :wink: ).
En av plastrakernernas austronauter (??? Sjögren tror jag namnet är) hade inte ätit sedan 11:30 och var så in i h...vete hungrig. Han ansökte därför om persmission att få stanna vid en korvlåda i närheten och ta något snabbt att äta. Vi gjorde därför upp om att jag, efter rådgörande med Håkan om väg och spårval, skulle ledsaga herr "matvrak" :wink: till det slutgiltiga målet Nirvana! Eeeeh, Nolhaga-parken i Alingsås menar jag!
Jag och SP1:ans förare (Sjögren) samt ytterligare en förare (Svart ny Z750 som jag inte vet namnet på *SUCK* dåligt jag vet!

). vek höger nere i Bollebyggd mot Statoil där var sin korv med bröd inhandlades samt lite soppa till Z750:an. Dessförinnan hade vi stannat vid Shellmacken alldeles nedanför backen men de hade ingen korv.
Nu jädrar skulle det gasas!!! Hmm, nä föresten alla måste ju komma fram och jag har inte HUR mycket tur som helst. Jag sätter därför av i ett någorlunda vettigt tempo efter att ha rågjort med adepterna bakom. Och förklarat att vi nog inte kommer att hinna ikapp de andra före Alingsås och att vi därför skall ta det någorlunda lugnt. Jag ser en lätt besvikelse i Sjögrens ögon! :wink: Men vuxen som han är accepterar han vad jag sagt och vi rullar iväg.
Glider igenom rondellen som vi nyss svängt höger i. Fast denna gången kör vi rakt fram mot ...TÖLLSJÖ, YES! YES! YES!!! 120 på mätaren. Alla hänger med...130, samma sak. 140 alla fortfarande med. Bra det får räcka!
Kommer till första stället där det börjar svänga lite, på väg uppför. Vänder mig om innan och vinkar till Sjögren att han skall ansluta upp. Han ligger nu ca. 60 m bakom. Han kommer bara lite närmare men inte tillräckligt nära för att se hur jag kör. De här kurvorna uppför backen är bara FÖR goa så jag slår inte av utan försöker hålla jämn gas. Vilket naturligtvis inte går. Måste ju möta med gas i kurvorna för att hålla spåret. Så utgångshastigheten på den sista kurvan är kanske 160 km/h.
Slår av på tempot över krönet och väntar in de andra som inte är långt efter. Rullar ner mot Töllsjö och ger ett varningens tecken inför den kraftiga högern med varningsskyltar. Lätt gas utför, vänster, höger, vänster igen och en sista höger...inne i Töllsjö...30 km/h. Alla är samlade!
Ut ur Töllsö och mer gas. 120 km/h på mätaren en liten lucka bakåt! Slår av stundtals för att samla ihop troppen. De sista kurvorna som är så himla goa närmar sig raskt. Bestämmer mig för att köra lite forare och vänta vid T-korsningen i stället. Höger, nedlägg möter med gas, reser upp hojen...mer gas. Kort touch på bromsen...nedlägg...vänster fot skrapar i lätt...möter med mer gas. Ha, detta är livet! :twisted: :twisted: :twisted:
Samlar ihop gänget, som kom i princip samtidigt till T-korsningen, och förklarar att nästa väg (norrut) är skitkul men att man måste hålla lite gas! Vi drar sedan iväg! Vet inte vad jag hade på mätaren 160 kanske! Utmed denna vägen finns ett par riktigt goa gupp som om man bara vågar kan rendera i de där hissnande känslan i magen som man alltid eftersträvar på nöjesfält (Liseberg mfl.).
När vägen öppnar upp sig och blir bred, rak och tråkig svänger vi vänster mot Edsås. Jag stannar i korsningen och kliver av hojen. Inser hur lätt det är att man missar att titta på mer än dit man skall. Ser Sjögren och Z750:an komma rullandes efter en stund bakom en liten bil som jag vill minnas att jag tog på bakhjulet (Ha, that´ll be the day). Skämt o sido körde om den gjorde jag i alla fall!
Sjögren är fokuserad på uppgiften. Kör om bilen tätt följd av Kawapiloten. Jag får formligen kasta mig ut i vägen vifftandes med armar och ben och får till slut uppmärksamheten riktad tiull mig. Sjögren är då jämsides med mig och missar därför inbromsningen. Kawapiloten är 30 meter längre bak och hinner därför få stop i tid! Alla är samlade igen! Bra! Hur var körningen Sjögren?? :twisted:
Tyvärr känner jag inte till vägen över Edsås speciellt bra så tempot är avslaget! Kommer fram till E20 där Håkan hade nämnt något om en lite krokig väg parallellt med E20. Jag är osäker på vilken väg han menar så jag fattar beslutet att åka ut på E20 och raka vägen till Nolhagaparken.
Rullar ut på E20, får ge lite gas pga. snabbat annalkande bil. Viker därför av ut på vägrenen för att vänta in de andra! Bilen hinner inte mer än köra upp jämsides med mig så kommer Sjögren som skjuten ur en kanon. Fan vad den moppen går. En sån måste jag bara ha!
Skam den som ger sig! Vrider lätt på gasen och känner hur V4:an rister av all kraft som vill ut. Väntar tills mätarnålen passerar 7000 rpm och får en spark i ... som heter duga. NU kan vi ta upp kampen käre Hondapilot (VTR SP1).
Passerar Sjögren i kanske 150 km/h och upptäcker att han slagit av på gasen! Vad är detta herr Sjögren??? Måste jag kasta en vit handske nästa gång för att min utmaning skall tas på allvar??? :wink:
I samlad tropp glider vi norrut och, döm om vår förvåning, när vi hinner upp de andra någon kilometer innan Alingsås! Sjögren glider upp bredvid mig och ger tummen upp! Undrar vad han menade!
Efter inmundigande av div. drycker och mat (där Sjögren åt som en häst, eller hur Lenita???

). Glider vi alla hem i solnedgången....eeeeeh ...förlåt, mörkret skall det ju vara!

.
De tappra touringpiloterna var:
- Håkan N (föråkare)
- Lenita L.
- Svante G
- ??? Sjögren (VTR SP1)
- ???

(SR 500)
- Z750
- Ny förmåga CB650 (???) hänvisad av Alf att prova vår TT på torsdagar.
- Niklas Ö
Hoppas jag inte glömt någon här nu!???
Efter drygt 17 mil var vi åter i Götet. Ev. rullade några lite längre eftersom de tog småvägar från Floda hem i stället för motorvägen som vi andra!
Tack för en trevlig tur Håkan. Riktigt bra vägar!
Väl mött på våra vägar och...kör försiktigt! :wink:
Mvh!
// Niklas