Lenita634 skrev:
Niklas skrev:
Förstår inte vad du menar Lenita! Ingen av de 3 deltagare som jag skjutsade i lördags hade några kommentarer mer än 2 av dem som äntligen förstod vad gaskontroll innebär på Falkenbergs motorbana!

:wink:
Och vi höll oss på hjulen dessutom! Du är välkommen att åka med. Fast förshoppningsvis fick du koll på övningen gaskontroll och dess betydelse för motorcykelns stabilitet!?
Nog har jag lördagen i relativt färskt minne! MEN ... vad har gaskontroll för betydelse när det gäller passagerarens vidhäftningsförmåga till ekipaget

Min kommentar var vinklad från passagerarplatsen, jag får en känsla av att jag har senare/uppdaterade erfarenheter från det området .... detta sagt utan att ringakta dig som förare/instruktör

Helt rätt, passagerararens "vidhäftningsförmåga" (fräckt ord i ett något annorlunda sammanhang

) har ganska lite att göra med gaskontroll. Men jag var ju tvungen att på NÅGOT sätt försöka motivera en, efter hand, moderat tempoökning med omnämnda passagerare.
Skall vi (läs jag) vara något mer seriös skall det till protokollet läggas att man kör ALDRIG i högt tempo med en person bakom sig som man inte efter hand lär känna! Därför ökar man sakta tempot. Man märker, mycket tydligt, som förare vad passageraren gör och inte. Minsta tecken på oro = sänk hastigheten.
Dessa killar var dock väldigt bra som passagerare, satt rätt upp och ner och bara åkte med, precis som en säck potatis = kanon!
Instruktionerna de fick innan var kanske av viss hjälp (knip med knäna vid inbromsning ´(precis som man gör som förare). Följ med vad som händer (när svängen kommer mm.), sitt avslappnat och upprätt, luta INTE inåt/utåt + lite annat smått o gott!
Fast vad vet jag, kanske hade någon klistrat fast fästkuddar (ni vet sådana där som man använder till affisher som förstör tapeterna).
Mvh!
// Niklas