YES!
ÄNTLIGEN torrt väder... och inte ett moln på himlen. Precis så kändes det när jag igår em. åkte hem från jobbet.
Käkade lite när jag kom hem och gick ner för att putsa lite på "pärlan" (onormalt för mig jag vet

). Masade mig upp för trappan till lägenhetyen igen och glodde lite på tv innan jag såg på klockan att det började bli dax.
Förb... helv... skit. Nu var det svartare än någonsin utanför och regnet började PRECIS lagom tills jag hade krängt på skinnbyxorna!
Öppnade dörren till loftgången och klev ut, med ryggskyddet i handen, klockan var nu 17:25 och skulle jag hinna till Kallebäck innan 18:00 så var det HÖG tid att ge sig av. Jag behövde tanka innan också!
Gamal som jag, uppenbarligen, börjar bli fattar jag beslutet att avvakta och ev., men bara eventuellt

, hoppa över turen idag! Sätter mig och glor på Discovery en stund igen!
Kl. 17:55 tittar jag ut igen och ser näst intill blå himmel även om det duggregnar utanför dörren. Får lätt panik när jag inser att det kanske ändå blir en tur och att jag nu får dj... svårt att hinna i tid!
Börjar ringa runt för att få klart för mig om någon tapper knutte/knutta har tagit sig till Kallebäck trotts allt. Får tag i ett fåtal goda vänner som fattat det något mer mogna beslutet (skulle det visa sig senare) att stanna hemma (nåja, i stallet då då!

).
Får till slut tag på Jonas/Mia, eller är det Jonas-Mia, Mia-Jonas kanske?

som båda hade trottsat vädretts makter och nu satt och väntade vid Burger King (Mia hade bara SÅ mycket möjlighet att påverka när hon väl satt på hojen...O JA

)
Panik, panik, panik! Kastar på mig skinnstället, hinner knappt stänga dörren efter mig till förrådet, där hojen förvaras, för än ettans växel läggs i och jag spinner (I wish) ut från parkeringen på den blöta asfalten. Hinner dock få utt "bettan" i 120 km/h innan det är dax att bromsa in för farthindret högst upp i backen, vid infarten till Blixås!
Stel som en pinne försöker jag nu, när jag närmar mig första kurvan i nedförsbacken, tänka på vad det är vi försöker lära ut. Mot-villig...nä, mot-sats...nä mot-styrning var det jag. Fast det känns mer som mot-villig styrning!
Kommer till slut, efter div. lagbrott ute på E6:an. Nåja, jag var ju aldrig över tillåten maxfart (90 + 90, två skyltar ni vet!

).
När jag väl puttrar in vid Burger King kl. 18:20 informerar Jonas/Mia om att Åke Klarin också vill åka med och att vi skall hämta upp honom i Sävedalen. Upp på "mopparna" och styr nu rakt norr ut, dvs. mot DEN svarta väggen. På håll ser man att det är ett h-vetiskt regnväder alldeles norr om stada!
Tanken slår mig:
- Om jag håller 200 km/h KANSKE jag hinner vika av öster ut på E20 INNAN regnvädret når korsningen E6/E20! Kanske, kanske!
Jonas är dock något mer mogen än mig! Har det med ålder att göra???

Så han kör nästan lagligt, käns som en evighet, MOT O-vädret!

Döm om min förvåning när vi inte får en enda regndroppe på oss innan vi är framme hos Åke! Bra jobbat Jonas! Du räddade mitt körkort!
Åke gör sig snabbt klar, efter att ha rökt färdigt, frågar sin käraste lite försynt:
- Skall jag ta med mig regnstället?
Jag tittar mig runt om (360 grader) och ser näst intill bara svarta moln!
- Nej, Åke DU behöver inget regnställ, men vi andra!
Åldersman som Åke är lyssnar han, kanske för husfridens skull vad vet jag?, på sin bättre hälft och spänner fast regnstället på bakkuttsen precis innan vi rullar iväg.
Efter någon kilometer är vägen snustorr. Kanon tänkt ejag, det här kanske blir en torr tur i alla fall (den sista optimisten är inte född än

). Vi kom ÄNDA till västra utkanten av LERUM innan regnet öste ner och full mundering monterades.
Siktet var inställt på Alingsås, så trotts den, om än möjligt, ännu svartare vägg som tornade upp sig i riktning...Alingsås så klart!

så ändrades inte färdplanerna! Har vi sagt Alingsås så har vi!
Man kan väl säga så här att vi fick en bra regnträning om än något spännande på vissa partier. Inte pga. tempot för det var väl avvägt och mycket lugnt, men pga. våra vägbeläggningar som ändrar friktionskoefficient ung. 50 ggr / 200 m vilket gör det hart när omöjligt att förutspå om man har eller inte har väggrepp i nästa kurva!
Alla höll sig dock på hjulen och till slut kom vi fram till Tallhyddan i Alingsås där vi fikade ganska länge innan vi i mörkret körde hem på stor bred väg med grön skylt!
Svängde in hemma på gårdplanen igen vid 21:40-tiden efter att ha avverkat ca. 12 mil med klubbkamraterna:
- Åke Klarin (föråkare)
- Jonas Hjerpe / Mia
- Och så lilla jag (Niklas)
Väl mött nästa tur!
Mvh!
// Niklas