www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 15:45 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ducati skräck?
InläggPostat: 23:07 (fredag, 7 maj 2004) 

Det känns lite ensamt i toppen :wink:

Förstår inte vaför så få vågar prova nåt mer spännande än 4-syrlindrigt

Jag har en väldigt massa mektips för dig som vill prova på en maskin som gör motorcyklandet till en känslosam upplevelse. V-twinnar har en förmåga att upplösa sig själva :o

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

Inläggsrubrik: Hahaha
InläggPostat: 23:06 (söndag, 9 maj 2004) 
Användarvisningsbild

JAg har då inga problem med min twin.
Den tuffar på!

Nu har jag monterat på fattigmanskardanan också. Det vill säga en automatisk kedjesmörjare av märket scotoiler!
Hoppas det blir bra!
Dessutom kompleterat med elutag och termometer och värmegandtag. Så snart har jag lika mycket utrustninig som Torgeir :wink:

Inläggsrubrik: Re: Ducati skräck?
InläggPostat: 12:21 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Stefan417 skrev:
Det känns lite ensamt i toppen :wink:

Förstår inte vaför så få vågar prova nåt mer spännande än 4-syrlindrigt

Jag har en väldigt massa mektips för dig som vill prova på en maskin som gör motorcyklandet till en känslosam upplevelse. V-twinnar har en förmåga att upplösa sig själva :o

Nu är vi tre som undrar, efter mig är ni först
tog bort bild pg önskemål inga bilder på forumet.

0706/965969 Hönölulu.

Senast redigerad av Börje811 14:00 (tisdag, 14 november 2006), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Trams
InläggPostat: 15:15 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Vadå upplösa sig själva!
Vet inte vad ni pratar om :?

Ärligt talat så verkar det där med vridet mest vara en känsla med att en V-twin har mera vrid.
Verkar mera som om vridet kommer av total cylinder volym eller t.o.m att fler cylidriga med samma volym har mera vrid...
Men det är klart tvinnen ger ju mera karaktär kanske.
Tror klart att livslängden hos en flercylindrig maskin är längre också.
JAg menar det finns en gräns verkar det som hos en AT eller TA vid ca 20.000 sedan måste man nog dela motorn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:55 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Då tror inte jag att du har provat en V-twin på ca 1000cc och jämfört mot tex fazer 1000.

På låga varv så är det en enorm skillnad.

Jonas

Inläggsrubrik: Nja inte helt rätt men...
InläggPostat: 17:08 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Nja, det är nog tvärt om.

Tänk dig att det åtgår 4 små japner med slägga för att åsamka ett visst resultat medans det bara behövs två Italienare för att nå samma resultat.
Vad skiljer då. Jo varvtalet .

Ok erkänner det här med vrid är inte så viktigt snarare så är det bättre med högt varvtal å låg utväxling än tvärtom (Detta när när gäller racing).

För lite mer ingående förklaring läs gärna denna tråd.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830

Trots ovan så gäller två cylindrar å då tänker jag på SBK :D

0706/965969 Hönölulu.

Senast redigerad av Börje811 19:20 (söndag, 3 september 2006), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:44 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Jonas525 skrev:
Då tror inte jag att du har provat en V-twin på ca 1000cc och jämfört mot tex fazer 1000.

På låga varv så är det en enorm skillnad.

Jonas

Ok!
Jag får väl börja snoka i tabellerna igen!
Kolla hur vridet ligger till hos radfyror kontra twinar.
Exempelvis Goldwingen 1500 som visserligen är en sexa har ju ett vrid som en elmotor!
Pannan kändes ungefär lika dan i vridet. Men inte rikigt lika dan som en elmotor.
flera har berättat hur de kunnat dra från att de bromsat ner farten till lägre en tomgång med en balckbird och bara ge fullt på högsta växeln utan ryck. Detta med förgasare!
Gör jag detta med min så dör den. Om man göra lika dant med en v-twin som ca 1200cc är jag ju övertygad om att den kommer rycka som ett epilepsianfall. Den orkar inte dra iväg på låga varv utan protesterar.
Det användbara registret är betydligt större även neråt på en CBR 600 en på min egen 750 trots mera volym......
Så ja känslan att det kanske finns mer vrid i en twin kanske är där. Men frågan är om verkligheten är den samma!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:50 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Nja, enligt min erfarenhet så ger fler cylidrar mera vrid på låga varv Min gissning är att det beror på att fler tändningar ger en jämnare och starkare gång.
Kan bara jämnföra mellan FJR1300 och Buell 1200. På FJR vill jag hela tiden lägga i en högre växel, på Buellen undrar jag vad man skall med femman till. Är medveten om att amerikanare åtminstone enligt mig aldrig kunnat bygga motorcyklar =D>

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:05 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Per755 skrev:
Nja, enligt min erfarenhet så ger fler cylidrar mera vrid på låga varv Min gissning är att det beror på att fler tändningar ger en jämnare och starkare gång.
Kan bara jämnföra mellan FJR1300 och Buell 1200. På FJR vill jag hela tiden lägga i en högre växel, på Buellen undrar jag vad man skall med femman till. Är medveten om att amerikanare åtminstone enligt mig aldrig kunnat bygga motorcyklar =D>

JAg kan nog vara benägen att hålla med dig Per. Men sedan kommer det in lite mer grejer som kan ställa till en jämförelse.
Din FJR har väl Insprut.
Vad din Buell har vet jag inte, å andra sidan fungerade ju blackbird med förknasare väldigt jämt.
Sedan har vi det där med utväxling. En del cyklar läser man ju om har väldigt hög eler låg utväxling en genomsnittet.

Kan tänka mig att min cykel exempelvis är lågt växlad för att den skall orka skapligt även på tunga grusvägar etc. men vet ej exakt.
Den ruggigt snabb hoj som en blackbird borde vara ganska högt växlad för att inte varva sönder vid toppfart?!
Sedan finns ju hela registret!

Men detta är vad jag tror. Även om man skulle kunna vara nästan säker på att det är rätt eftersom jag är chefen vill jag vara ödmjuk och säga att deet är vad jag tror ;) ;) :iconbiggrin:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:35 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Vi får nog betämma oss vad vi skall ha effekt och vrid till, skall vi köra racing eller skall vi ut på åkern och plöja.

En F1 motor med rätt utväxling kan du sätta i en traktor oxså, men kanske inte så lämpligt men fan va kul. Tänk att få höra en V10 som varvar 20.000rpm ute på en åker.

Det här var ju riktigt kul med lite fart på den här tråden. Får nog slänga ut nån brandfackla i fler.

P.s nån som vet är det ok att länka in bilder på forumet. Bara så jag inte gör nått man inte får.

0706/965969 Hönölulu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:53 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Intressant diskussion, det här! :iconbiggrin:

Rent principiellt så är en av dom allra mest grundläggande sakerna som bestämmer en motors karaktär är förhållandet mellan slaglängd och cylinderdiameter. En långslagig motor ger bra lågvarvsvrid medan en kortslagig motor är mera varvvillig och har därmed potential för mera effekt.

Sedan kan man trixa en massa med andra parametrar, t.ex kammtider, tändning, bränsle, överladdning mm för att ytterligare påverka grundmotorn. Dessa övriga parametrar kan påverka ganska mycket, ibland så mycket att det utjämnar inverkan av slaglängdsförhållandet. Ändå är det en mycket grundläggande parameter som förklarar just varför en fåcylindrig motor brukar räknas som vridstark medan en mångcylindrig har mera effekt. Detta vid motsvarande slagvolymer.

Orsaken är kanske inte uppenbar direkt, men tänk på en flercylindrig motor som att cylindrarna är parallellkopplade och lägg samman alla förbränningsrummen jämte varandra. Totalt blir det då en väldigt överkvadratisk motor (mycket större cylinderdiameter än slagvolym) och följaktligen mer varvvillig ju fler cylindrar slagvolymen är uppdelad på.

Varför kan man då inte bara göra förbränningsrummet plattare (mera överkvadratiskt) på t.ex en twin för att få samma egenskaper som en fyra? Jo det är precis det man gör på moderna twinnar som t.ex Aprilia Mille och liknande med över 130hk/1000cc. Men det här går inte att dra hur långt som helst. Det är så att det finns ett optimalt förhållande på ett förbränningsrum för att det skall fungera bra som förbränningsrum och det är när slagvolym är ungefär lika med cylinderdiametern. I moderna motorer så går trenden mot allt mera överkvadratiska motorer, såväl på stånkor som på twinnar och fyror.

En annan orsak till att flercylindriga motorer är mer varvvilliga är att alla rörliga delar i motorn blir mindre och lättare. Då går det att varva mer utan att delarna ger sig av utanför motorn :shock: . Utnyttjar man då detta för att verkligen ta ut mera effekt, så får man ofta kompromisser på lågvarvssidan.

Sedan har det kommit flera nya grejor som hjälper upp vridet på dom flercylidriga motorerna. Insprutning, turboladdning, speciella avgasventiler, aggressivare kammar mm. FJR:en har en väldigt modern fyrcylindrig motor liksom CBR:en som omnämns.

Om cylindrarna sitter i rad, i V-form, som boxer eller annat spelar, i princip, ingen roll för effekt och vridmoment. Det påverkar karaktären/ljudet och vissa andra designparametrar som t.ex storleken på motorn (längd versus bredd), längden på vevaxeln etc. En V-motor kan t.ex designas med betydligt kortare vevaxel vilket kan påverka varvmöjligheterna. Dessa skillnader är ändock små jämfört med hur varje cylinder är konstruerad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:34 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Bra klarläggande.
:occasion5: Tack.
Konklusion
Att motorerna idag görs så att man strävar efter ökat varvtal är begränsningen i total cylindervolym i de olika klassern. Detta för att få in mer soppa per tidsenhet. eller?

0706/965969 Hönölulu.

Inläggsrubrik: Oj då!
InläggPostat: 23:19 (söndag, 3 september 2006) 
Användarvisningsbild

Okido!
Att en radfyra etc ofta varvar upp snabbare etc är inte ovanligt och att varvtalsområdet är större för att motorn har lättare delar och beslastningen på lager etc i radfyra inte lika hög. Vilket troligen ger mindre slitage.

Men Håkan det måste finnas mera att titta på en överkvadratiska cylindrar eller långslagiga motorer.
Om du med en förgasar driven Blackbird kan bromsa ner farten till ca 30-40 km/t och sedan ge fullt på högsta växeln utan ryck. Bör den ha ett oerhört vrid. Liknade verkar man kunna göra på en CBR 600 även om jag inte testade lika extremt.
Om man tittar på en sstor stånka t.ex. Som en Dr800Big (drbig) så blir den ännu extremare en min maskin. Vartalsområdet är väldigt begränsat. Den varvar ut till rött ganska fort och släpper nu ner den för lågt. Ja då händer det grejer!.
Teorier i andra forum gör gällande att tex drivpakten tar slut fortare på fåcylindriga maskiner fortare en på flercylidriga.
Detta trots ryckutjämnare!
Motorer med en eller två cyl. verkar ha en pulserande gång som sprider sig hela vägen ner till bakdäcket. Medan en trea som är balanserad på ett annat sätt eller fler cyl. gör att kraften kommer mjukare och mer kontrollerat till bakhjulet vilket gör att kedjan slits jämnare.
Funderar just hur vridet ligger på låga varv mellan dessa olika konstruktioner. Att det i teorin kanske är lika mycket vrid så länge man har lika "mycket" förbränningsrum på en två / fyra men på grund av att det i praktiken blir så mycket massa i omlopp på en twinn / stånka att det inte går att nyttja vridet för att motorn på grund av massan motverkar sig själv. Likaså vi höga varvtal så kommer massan i så hög rotation att krafter motverkar motorns eget arbete at tdet tar ut varandra på grund av vibrationer etc.
Min teori är alltså att en stånka / twinn känns mera vridstark för att vibrationer som egentligen motverkar motorns vridmoment känns om ett kraftigt vrid eftersom det liksom via ljud, vibrationer etc meddelar att "it´s alive and kicking".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 0:24 (måndag, 4 september 2006) 
Användarvisningsbild

Lite intresant läsning i ämnet. http://www.nyteknik.se/art/45831.

0706/965969 Hönölulu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:06 (måndag, 4 september 2006) 
Användarvisningsbild

Nu börjar det bli kompliserat......... :?

Det jag grundar min erfarenhet på är att jag har en fazer 1000 och visst kan jag köra i 30-40 km/h med passagerare på 6:ans växel och öka till 250km/h utan att den protesterar.
Vad jag menade var att jag testade vid ett tillfälle en Aprilia Mille och låg i ca 50 på 2:ans växel och skulle köra om en bil och bara drog på lite vilket resulterade i att den gick upp på bakhjulet och då pressade jag den inte.

Det gör jag inte med min Fazer 1000 utan att komma upp i 7000 varv först.
Millen har ca 130Hk och Fazern har 143Hk.

Sen att en V-twin har svårare att gå rent på riktigt låga varv är något annat men det är väl som någon sa att 4 burkar jobbar jämnare än 2.

Men jag kan ha fel, det har hänt förr :shock:

Jonas H :iconbiggrin:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]