www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 19:36 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19:33 (onsdag, 18 april 2007) 
Användarvisningsbild

Rapport Brno första dagen.

Här nere har våren redan kommit, runt 20 grader och solsken. Vi, jag och Mojjen anlände till bana runt 5 tiden på torsdagen, efter 80 mils körning ifrån Rostock. Var ganska trött i baken. Depå boxarna kom vi inte in i förrän 19, så det blev ganska lång väntan. Vi är 9 st hojar som delar en box.
När allt var upp packat och klart visade klockan 22, då bar det iväg in till Brno för att hitta hotellet som vi bor på. Incheckningen tog lång tid, då vi var 20 svenskar som skulle in samtidigt. Väl på rummet blev en dusch och en pilsner nere i baren. Somnade innan huvudet han landa på kudden.

Jag var riktigt spänd på denna GP bana, bred å lång som bara den.

Åkte ut 09.20, passet flöt på bra. Tanken var bara att jag skulle hitta runt å känna på cykeln.

Andra passet gick bättre, började få lite flyt i körningen, inga grymma tider  men det blev iallfall 2.31

Efter 3 pass var det dags för första ”raset”, en av kolvringarna gick sönder och ena cylindern skar i utgången på rakan för mig. Innan detta skedde fick jag en tid på 2.28.
Hela kvällen gick åt till att byta cylinder och få iordning på cykeln.

Hej hopp

Rapport andra dagen.

Vädret var kanon, även denna dag. 16 grader kl 09.00 på morgonen.

Första passet började lugnt och fint, då jag körde in den nya kit cylindern.
Tiderna visade helt annorlunda, körde på 2.26 utan att ta i någonting.

Efter lunchen började det gå ganska mycket fortare, cykeln går kanonbra. Mycket effekt och snabb, Mojjen gör ett väldigt bra jobb som mekaniker. Körde som bäst på 2.21, börjar hitta runt på banan.
När det drog ihop sig till näst sista passet på lördagen så var det dags igen, den andra JHA kit cylinder skar för mig, detta berodde på ett mekaniskt fel som inte gick att förutse.
Så även denna kväll gick åt till att meka med cykeln och få den i ordning.
Som tur är så hade jag med mig alla cylindrar hit ner, så det blev till att sätta i den sista extra kit cylindern.

Rapport tredje dagen.

Vädret är kanon även denna dagen, ca:16 grader till första passet.

Började med att köra in cylinder, så att allt funkar som det skall. Idag är det även ett
sprint race, skall bli skönt med några heta race innan SM serien drar igång.
Cykeln går som aldrig förr, dessa A kit cyllar som sitter på gör underverk.

Nu börjar det gå fortare på banan, vilket gör att stötdämparna inte hänger med. Har fått ett problem som gör att framhjulet studsar i kurvorna, vilket gör att jag inte kan hålla det spåret som jag vill. Pratade lite med Peter Lindén, han gav mig några tips som hjälpte mig. Kapade tider som aldrig förr , kom ner på 2.19.8, vilket är mer än vad jag hade hoppats på.

När det var dags för racet började nervositeten göra sig till känna. Satte på nya Bridgestone däck för att kunna konkurrera så gott som möjligt.
Hade en start plats som nummer 30 av ca 50 förare på gridden, eftersom min cykel är väldigt svår att starta med tappade jag säkert en tio förare till första kurvan. Tokig som bara den började jag att jobba mig upp i fältet. Cykeln gick som satan, har aldrig känt cykeln med så mycket pulver i.
Tappade räkningen på de förare som jag körde om efter 10 st, med snabbaste varvet på 2.18.4.
Jag slutade som nr 16 på racet !!
Efter racet var det dags för service på hojen, byte av kolvar och ringar. Då upptäckte vi att de A-kit cylindrarna som satt på har fått en spricka i avgas bommen, vilket betyder att det kan vara vanskligt att köra vidare på dessa cylindrar.

Mycket mekande denna helgen, men nu skall det förhoppningsvis fungera igen.
Då jag inte vill köra å riskera någonting med de sista paret trimcylindrar, bytte vi tillbaka till de standard cylindrar som jag körde med förra säsongen. Var ute sent i eftermiddags med dessa för att känna på hojen, det är inte alls samma klipp i motorn med original grejerna. Men lyckades i alla fall prestera några 2.20 tider med gamla däck.

I morgon är det fyra 20minuters pass innan en sprint race igen, så då skall vi försöka pressa cykeln ännu mera. Målet är att köra låga 2.17 tider.

Over and out

Rapport den fjärde dagen.

Upp tidigt som attan för att checka ut ifrån hotellet och komma till banan för att göra de sista justeringarna på hojen inför dagen körningar.

Hade på nya bridgestone däck dagen till ära. Ute på de första varven märkte jag att de flesta i min grupp körde mycket långsammare, det visade sig att det har tillkommit flera förare i klassen. Detta gjorde att jag inte något flyt alls i min körning. Men jag fick iallfall öva omkörningar *ler*

Efter två pass var jag tvungen att byta till den snabbaste gruppen, där jag allt fick stäcka ut ordentligt för att hinna med 1000 kubikarna. Lyckades sätta en riktigt bra tid 2,18,3 med standard grejerna på.
När det sista träningspasset innan började, bestämde jag mig för att pressa hojen så mycket det gick, resultatet blev en sänkning med ½ sek, så den nya personbästa tiden är nu 2,17,8.
Upptäckte att cykeln studsar väldigt mycket i fram änden i vissa kurvor, det är inte roligt när man ligger i runt 130km/h med fullt nerlägg och cykeln studsar hela tiden utåt. Fick inte ordning på detta problem innan sprintracet.

På eftermiddagen var det dags för race, kvalde in på 13 plats av 30 vilken jag är nöjd med. Detta race bestod av alla sorters hojar, allt ifrån 125 kubik till superbikes med 1000 kubik.
När starten gick kom jag iväg ganska dåligt, men det rättade jag till i första böj, då jag klippte minst 5 stora hojar på yttern. Racet höll endast på i 5 varv, så det var ingen att tveka på. Bara att dyka på innern och försöka få en så stor lucka som möjligt så att dom inte kommer om mig på rakan. Jag har inte en chans att hänga med på rakan mot en hoj på runt 180 hästar. Men i kurvorna kör jag nästan dubbelt så fort.

Resultatet och tiderna vet jag inte ännu, då vi var tvungna att åka mot Tyskland så fort som möjligt för att hinnan med färjan till Sverige.

Så skall jag summera denna träning har den varit kanon bra !!! Kört runt 60 mil på en fantastiskt fin bana. Känns som en väldigt bra start på säsongen.

Nästa vecka, onsdagen den 25/4 bär det iväg till Anderstorp för träningsläger torsdag och fredag för att köra SM premiären på söndagen den 29/4.
Ni är hjärtligt välkomna att komma dit och heja på!

Hej hopp
Mr. Brazze #8

Fick tiderna och placeringen idag på mobilen, bästa varvtiden på racet blev 2.17.41 och en 13 plats !!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:44 (onsdag, 18 april 2007) 
Användarvisningsbild

Härligt att höra, Brazze! Synd på cylindrarna, men det låter ju som att du är nöjd med resan ändå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4:54 (torsdag, 19 april 2007) 
Användarvisningsbild

Underbar rapportering. Läser och blir lite avundsjuk på körningen, men inte på antalet mektimmar. Kör hårt på Anderstorp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:44 (torsdag, 19 april 2007) 

Vackert Brazze!
Jag håller tummarna nästa rejs.

Inläggsrubrik: Kul att se
InläggPostat: 9:54 (torsdag, 19 april 2007) 
Användarvisningsbild

Alltid kul med rapporter :!:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:04 (torsdag, 19 april 2007) 
Användarvisningsbild

Tjenare Brasse!

Som vanlig skitkul läsning!

Jag har dock några frågor men jag tror jag tar det när vi träffas nästa gång! Är bla. intresserad av att veta vad den lille skiten från Såtenäs gav för tips! :iconbiggrin:

Och självklart intresserad av att höra hur det fungerade dels med blicken & instyrningspunkter (tänker på förra året) men också lite andra småsaker! :cool:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:05 (torsdag, 19 april 2007) 
Användarvisningsbild

Hej Brasse

Tack för den innehållsrika infon. från Brno. Tråkigt med alla rasen men det verkar vara sköra grejor. Hemskt roligt att läsa iallafall.
Lycka till med säsongen, skall försöka titta runt till Anderstorp.

//Bollfini

Inläggsrubrik: Snart ännu snabbare
InläggPostat: 1:32 (lördag, 21 april 2007) 

Hej Brasse!

Helt suveränt träningsläger måste jag säga & en mycket nice rapportering.
:D :D :D

Som jag tolkar det hela får du högre kurvhastighet med motorn i std-skick jämfört med trimkitet.
Eftersom det troligtvis accar bättre & du får högre toppfart på rakare partier.
Det är väldigt intressant att analysera vidare på eller hur?

:iconbiggrin:

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12:12 (lördag, 21 april 2007) 
Användarvisningsbild

Kanon!!
Det här skall bli kul att följa. Lycka till.
Jag var ner och körde på A-Torp den 15/4, har inte kört där sedan 1976. Attans vad kul, men!! vad lång rakan är.

0706/965969 Hönölulu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]