www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 22:16 (torsdag, 10 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torsdagstouring 6/9
InläggPostat: 8:09 (tisdag, 4 september 2007) 
Användarvisningsbild

Det är jag som skall jag kunna leda touring på torsdag.

Det blir kanon väder 20 grader och sol.

Fikar gör vi på Hindås gården.

/ Bosse

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:40 (onsdag, 5 september 2007) 

Tyvärr så kan jag inte vara med den här torsdagen, för jag ska ut med jobbet på kvällen.
Och nästa torsdag så kan jag inte heller för då är jag på konferans just på Hindåsgården, så kommer ni dit och fikar nästa vecka också så kan jag i alla fall vara med och fika, men det är väl kanske inte så bra att åka till samma ställe flera gånger i rad förståss.
Nå det blir som det blir. Hoppas att vi får bra väder på torsdagkvällen.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:47 (torsdag, 6 september 2007) 
Användarvisningsbild

Ja vädret ser ju ut att bli fint, jag avser att köra med och bifogar även en gästförare.

Vi ses

InläggPostat: 22:09 (torsdag, 6 september 2007) 
Användarvisningsbild

På vägnar av Bosse skriver jag denna beskrivning.

Vi samlades vid Kmk som vanligt och Bosse ledde turen via T-tunneln, R40 till Kallebäck sedan gamla boråsvägen via Landvettersjön till Landvetter, Eskilsby.

Ca halvvägs på vägen mellan Eskilsby innan de elakaste kurvorna tar vår gästförare Elisabeth ett för snävt spår i en högerböj och troligen tittade där hon hamnade. D.v.s. att framhjulet skar ner utanför vägkanten på vänster sida.
Hon tummlade runt ett varv och fick cykeln över foten som välte över.

Vi fick mer eller mindre övertala henne att ligga kvar och ringde ambulans. Jag tror att hon tog av hjälmen själv för jag såg inte Niklas be om hjälp för att ta av den.
En av lokalbefolkningen hjälpte Bosse som larmade 112 med bättre adress.

Niklas pratade med henne hela tiden. Hon verkade helt klar och var förbannad över att hon hamnat i diket och var lite orolig för sin mc. Hon visade ingen form av smärta. Utan var märkligt nog ganska glad.
Såpass med var hon så Niklas kunde snacka körteknik etc med henne. Hon verkade mest le hela tiden och var på "oförskämt" gott humör.
Så tur i oturen verkar hon endast ha lindrigt ont i högerfoten. Innan räddningstjänst etc var på plats lade jag och Åsa jackor över henne för att hon inte skulle bli kall. Även lokalbefolkningen var framme med filtar.

En brandbil och två ambulanser var snart på plats och
När väl räddningstjänsten kom satte de en krage av plast runt nacken och sedan hjälpte henne att hoppa på ett ben ur diket till båren. Bara det borde om de inte gjorde fel visa att olycka såg värre ut en vad utgången blev
Hon kördes sedan vad jag förstår till Lasarett i Gbg för översyn. Jag tror hon lämnar stället senast i morgon med tanke på de turligt lindriga synliga åkommorna.

Niklas ringde Stefan Bohman?! och lånade ett släp och åkte och bytte från mc till bil och hämtade upp hennes Kawazaki ER 5, som vars värsta skada verkar ha varit ett krökt gaffelben på höger sida.
Även framskärmen var trasig, samt backspeglar och toppbox fäste. Bosse och Åsa väntade kvar till Niklas var på plats för bärgning.

Under tiden tog Ove "Niklas" Andén täten och åkte mot Härryda, 156 mot Skene, Bollebygd och fikade sedan en halv timma för tidigt på Hindåsgården. Väl där snackade vi om det som hänt och och annat.

Niklas med bil och släp, Bosse och Åsa mötte sedan upp för fika. Troligast kortaste vägen.

Den något kortare turen blev 10,7 km.
Praktiskt att jag nollade trippen hemma redan innan jag åkte till klubben då jag fick ta över vägmätningen från Bosse. Och jag slapp räkna ut sträckan till klubben då den redan var averkad.

Deltagare
Bosse_______________Honda VFR 800_________Stigfinnare
Åsa_________________Kawasaki ZZR 600______Ej medlem
Elisabeth_____________Kawazaki ER5__________Ej medlem
Niklas Ö_____________Honda VFR750
Anders______________Honda VFR 750_________Inkörd :?
Niklas_______________Kawazaki ZX12R
Krister______________Yamaha Fazer 600
Urban_______________Yamaha Thundercat
Ove "Niklas" Andén____Honda XR650 Motard
Dennis______________Honda Africa Twin

Totalt 10 stycken körde från Kmk

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:48 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Elisabeth var kanske till synes "glad" och skrattade till men det var inte glädje utan "chock" (fel ord) där hon låg och tänkte på alla de vanliga tankar som kommer VARFÖR, HUR, TÄNK OM... osv.

Stödkrage sätts av ren försiktighetsåtgärd, om sjukvårdarna vet vad de sysslar med, vid alla olyckor med mc/fall liknande!

Elisabeth tog av sin hjälm själv föresten efter att jag frågat om hon kände något konstigt i nacken och därefter fick hon själv fatta beslut om hjälmen skulle av eller ej.

"Teknikssnacket" med Elisabeth syftade till i första hand att ha något vettigt att snacka om och i andra hand försöka förse henne med troligt scenario och hur hon undviker det nästa gång (sväng mer hade nog Ove Anden sagt... :iconbiggrin: ...eller?)

Åkte någon med henne til Mölndals sjukhus? Jag tänker på transport hem för henne, hade blivit enklare om någon kunde hjälpt henne med det!? Skulle gissa på att hon fick åka hem ganska snart efter man röntgat nacke och ev. ben/fot!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: OjOjOj
InläggPostat: 9:11 (fredag, 7 september 2007) 

Attans illa.
Tur i oturen iallafall Elisabeth.
Hoppas det inte blev så illa m foten.
Krya På Dig.

Men Men men... hur undvika sådant här, på allmän väg, bland oss rookies (nybörjare) utan att behöva ställa hojarna??
Kanske skulle våra vana förare ta för vana att titta lite extra på oss som inte varit med så länge och att vi vågar prata om hur vi faktiskt kör och förhåller oss i trafiken. Kommentera våra brister, utan att det tas som kränkning av ens person.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:13 (fredag, 7 september 2007) 

Jo du Niklas, klart det var en chockreaktion Elisabeth fick, om än lindrig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:28 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Lasse721 skrev:
Jo du Niklas, klart det var en chockreaktion Elisabeth fick, om än lindrig.

Varför jag skrev "fel ord" var för att under en av våra HLR-utb. fick vi beskedet från en ambulanskille tillika brandman som bla. tävlat internationellt i bla. livräddning att den medicinska termen "chock" är livsfarlig och är ett tillstånd som man hamnar i vid ex. kraftig innre blödning.

Dvs. han tog därmed död på den missuppfattning jag och många med mig har haft om vad ordet CHOCK igentligen innebär. Vad man då skall kalla det jag tidigare trodde var chock för vet jag inte!?

Bosse har Elisabeth´s telenr. så förhoppningsvis har de haft kontakt nu under dagen. Vi lastade ju av hennes hoj på Bosses jobb eftersom det var nära Kenneth´s Mc.

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:15 (fredag, 7 september 2007) 

Närmsta uttryck är väl isf förvirringstillstånd eller sammanbrott?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:00 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

Lasse721 skrev:
Närmsta uttryck är väl isf förvirringstillstånd eller sammanbrott?

Måste säga att jag i så fall gillar "förvirringstillstånd" bättre. Låter lite mer verklighetsförankrat och beskriver väl bättre, tycker jag, hur man beter sig!

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik: Snabb rapport
InläggPostat: 22:01 (fredag, 7 september 2007) 
Användarvisningsbild

JAg har talat med Elisabeth i dag på e.m.

Hon vill meddela att hon mår efter omständigheterna väl. Ett par stygn på ena benet, lite stel samt ngt stukat själv förtroende för mc körning verkar vara skadorna.

Hon är sugen på att pröva att åka med tills hennes maskin är lagad alternativt ny maskin är införskaffad.

Sedan är hon oerhört possitivt förvånad över att alla varit så hjälpsamma i vår förening. Det hade hon tydligen inte upplevt på den nivån i andra föreningar.

Så till alla som var med samt till alla övriga i Kmk oxå såklart.
Vi kan vara stolta medlemmar i Kmk. En klubb där kamratskapen är som störst när den verkligen behövs.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]