www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 16:48 (onsdag, 9 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: inventering av SVH
InläggPostat: 20:29 (lördag, 19 januari 2008) 
Användarvisningsbild

Vilka finns kvar sedan det ljuva 70 talet.
Jag har kolla på några och det är.
1. Undertecknad (stundtal vet jag vad jag är och gör :-)
2. Fredrik Wallerius
3. Stefan Wallerius
4. Reine Christiansson
5. Dan Christiansson
6. Ronny Christiansson
7. Sture Smith
8. Lennart Andersson (Räven)
9. Benny Karlsson
10. Tore Alexandersson
11.

Fyll på i listan ni som vet om var fler finnes, skicka mig sedan ett mail med adress till dess bortsprungna jyckar, ringa går fint oxså.
Min ambition är att försöka få fram så många som möjligt, för att sedan delge festkomiten dessa adresser.
(Årets stundande stora femtiårs fest :occasion5:)

0706/965969 Hönölulu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:29 (lördag, 19 januari 2008) 

Hej Börje och andra SVH

För er information kommer vi att ha en anmälningslista för vår
stora fest i vår fina monter på MC-mässan.
Den kommer att vara extra stor iår med anledning av jubileet.
Montern kommer ni att se direkt när ni kommer upp i klubb-byn.
Välkomna att skriva upp er.

Hälsningar
Ellen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:34 (måndag, 21 januari 2008) 
Användarvisningsbild

Och som lite info. till alla våra nya medlemmar som inte har den blekaste aning om vad SVH är/var/står för så är det...ett stycke vild historia från ett gäng som jag fått uppfattningen om mer vilda/galna än tama KMKáre som på 70-talet (har jag rätt) tävlade med mer glädje än framgång på svenska RR-banor.
Nåja, jag kanske var aningen hård vad beträffar resultaten för jag hör ju till det yngre gardet som inte var gamal nog när sedda nu grånande gentlemän for fram som värst. Således har jag heller inte fullständig koll på vilka som var med i...

... (häng med nu du som inte vet/visste) SAVANNENS VILDA HUNDAR! :mrgreen:

Mvh!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:49 (lördag, 11 oktober 2008) 
Användarvisningsbild

Om SVH finns det mycket att säga och berätta om. För er av yngre årgång så kanske följande i form av en racerapport ge en viss hum om oss. :iconbiggrin: Benny om du läser detta så än en gång förlåt. :-).
Då detta är skrivet över 30år efter det att det inträffade så har jag säkert missat en del. Tyvärr så kommer jag att missa 50 års kalaset på pga arbete i Asien så detta får bli mitt bidrag till rövarhistoria från den svartvita tiden. Ha det och ta det för vad det är.

The biggest shock in Anderstorp 1976

1976 kördes ett GP i road racing här i Sverige. Jo det är faktiskt sant och detta hölls i Anderstorp. I samband med denna VM deltävling kördes även ett ”debbis race”. Det är i detta debbis race som det hela utspelas och föraren var jag.
Vid denna tid körde jag i 250 klassen med en hpd (hop plockade delar) dessa bestod av en Suzuki T20 ram med en Yamaha TD2B motor döpt till SVH 250. Vidare inför detta evenemang lånade jag en Kawa 500 H1 av 75 års modell, av min kamrat Benny ”Boff” kan ni tänka er en ett år gammal Kawa den VAR ju ny. Med denna ställde jag upp i 500 klassen.
Nu undrar ni säkert vad det var för en dåre som lånar ut en ett år gammal cykel, jo det bör berättas han var en riktig entusiast med andra ord en riktig Vild hund.
Va fan ä nu Vild hund frågar sig vän av ordning, -jo det skall jag tala om. Vi var ett gäng lika sinnade på den tiden då pengar var en brist vara men vilda idéer som omsattes till verklighet var ett måste för att kunna köra motorcykel. Detta gäng döptes till ”SAVANNENS VILDA HUNDAR”. Valet av namn var ganska enkelt då det bara fanns två namnförslag ovannämnda och ”Kameldrivarnas intresse förening (R)” och där R:et stod för racing och inget annat. Då vi var rädda för att bli förknippade med andra föreningar på den tiden med ett R på slutet typ KFML(R) och KPML(R) där deras R stod för allt annat än racing. Nej valet Savannens Vilda Hundar föll sig ganska så naturligt. 
Vi var som vildhundar vi anföll i flock tills vårt byte var nerlagt eller man kan också säga när målet var nått. Målet för våra ansträngningar var att ordna fram med kapital som på bästa och snabbaste sätt kunde investeras i avgaser. Nej, nog om detta nu till RÄÄJSET. (För er som vill veta mer om SVH så går det fint att läsa om denna sammanslutning i nr 5 av MC Nytt från 1975 sidan 49
Träningsdagen
Först ut med SVH 250 det gick riktigt bra, det slutade med att jag fick stå i tredje startled på tävlingsdagen.
Och nu kära vänner ut med FEMHUNDRAN min vän Benny ”Boff” hade gett mig följande körtipps,
- ”Bli inte rädd om du tycker att hojen börjar orma sig i utgången ur kurvorna, var aggressiv visa hojen vem som bestämmer”.
Ok med dessa instruktioner gav jag mig ut på det första varvet. Efter första varvet förstod jag vad han menade, hojen betedde sig som om en katt bitet hojen (ormen) strax bakom huvudet. Ut på andra varvet. Här skall visas vem det är som bestämmer, när hojen började att sticka upp tog jag i med ”hårdhanskarna” och hojen fick en helt annan karaktär, ett helt kontrolerbart okontrollerat släpp med bakändan (usch hemskt, men samtidigt en go känsla hmm knepigt svårt att beskrivas, måste upplevas). På detta sätt fullföljdes ytterligare tre varv där denna teknik finslipades . På fjärde varvet in i karusellen jag och hojen är nu helt ”symbios” (lika galna). :shock: , och nu efter karrusellen så in i depå svängen, kommer ut ur böjen på fel växel, ser då en funktionär gå ut på banan för att flagga av träningen. I vänster öga förnimmer jag min kamrat Benny ”Boff” stå i depån och beundra min framfart.
-Här skall ”showas” kryper ner lägger hakan på tanken locket går ner ett spett i lådan och siktar in mig på den schackrutiga flaggan, tanken är att funktionären skall få ett minne för livet, passerar flaggan med ett par ångström, mitt huvud är då vänd mot min kamrat i depån, samtidigt ger jag honom fingret. Nästa tusendel upptäcker jag ett oljeutsläpp i klass med ”Exon Valdez” -faaaan va olja. (Det var en Engelsk supertanker som mist sin last) en BSA Rocket 3a som landat sin oljan.
En osynlig hand tar då hojen ifrån mig och jag surfar på arslet i oljan, när jag väl har surfat färdigt tänker jag, undra va Benny Boff skall säga, detta låter inte vänta på sig, innan jag hinner resa mig upp ur oljebadet hör jag en röst från ovan som låter välbekant VA FAAAN GÖR DU, ÄR DU INTE RIKTIGT KLOK, SÅG DU INTE FUNKTIONÄRERNA FLAGGA SOM GALNINGAR? Jo det gjorde jag ljuger jag fast då tänker jag på en funktionär som jag skrämt skiten ur. Denna lilla händelse hamnade dagarna efter i internationell press. Som the Biggest Shock in Anderstorp.
:oops:
Efter en lång kväll med mekande och bönande slutade det med att hojen var körduglig och jag fått förnyat förtroende av min huvudsponsor Benny Boff.
Tävlingsdagen.
Mycket folk på läktarna, solen skiner, en och annan ny vomerad vildhund som lyckats ta sig från Smoky Camp sitter nu på läktaren och mår som dom förtjänar.
Först ut med SVH 250an ganska hyfsad tävling slutar 5a. Kommer in i depån lämnar av hojen till Benny Boff och får Kawan varmkörd o klar samt ett litet ord på vägen ”Kvaddar du hojen idag igen så ...... ” Jag petar in växel och drar iväg innan han pratat färdigt, det som sker det sker tänker jag och Benny kan man alltid prata med. Ställer mig nu i tredje start-led slår av tänningen.
Funderar på om jag skall sitta kvar och ge hojen en lätt knuff i starten eller om jag skall kliva av och springa igång den. Jag beslutar att sitta kvar vilket jag gör med förvissning om att den kommer att starta lätt.
30sek skylten upp, kollar att växeln ligger i allt ok. DÄR går starten, hojen får en knuff, fan den startar inte hoppar av springer o springer hojen stendöd va fan är det nu då. När siste man passerat mig och försvinner in i första böj upptäcker jag TÄNNINGSNYCKELN sån skit har jag inte på 250an.
Slår på tänningen och iväg svärandes bakom ett igen immat visir. Från och med nu kör jag på ren instinkt. Tänker inte på när eller var det är dags att bromsa. Mina bromsmärken ut efter banan som jag tidigare använt mig av och räknat ”EN PILSNER TVÅ PILSNER......” (en pilsner = 1 sekund) för att finna lämplig broms punkt. Ok det Kawan hade att erbjuda i form av bromsar medförde att man fick minska på pilsnern efter hand som bromsarna försvann. Hur som helst sådan här skit var inte att tänka på nu. Här gällde, var det någon före mig innan böjen så skulle vederbörande om innan det var tid att tänka på att bromsa. På detta vis fullföljde jag tävlingen och slutade som 3a. Som pris fick jag ett fint pris, inget sägs om debbis race på bucklan utan man kan få uppfattningen att jag tog en 3e platts i 500 GP. Ganska Kul faktiskt nu när folk studera min ”digra” pris samling :) och utbrister -men va e detta har du kört i VM och då svar jag -Jajamensan. :iconbiggrin: givetvis. 8)

0706/965969 Hönölulu.

Senast redigerad av Börje811 14:39 (söndag, 12 oktober 2008), redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:05 (lördag, 11 oktober 2008) 
Användarvisningsbild

Hello Börje.
Torgeir Nilsen här, ännu en förtappad SVH:are.
Har också ett roligt minne från denna tävling, första och defenetivt enda gången debutanter fick köra i ett VM trots proffsens protester. Körde en Suzuki 500 Titan, ej att förväxla med 500 RG(Suck). Cykeln var ett hemmabygge som jag köpte i Lilla Edet av en fd RR-förare som tröttnat. Hojen gick bra tyckte jag men brorsan som provade den någon gång (Björn) tyckte att det var skit. Jag kan ju nämna att vi som var med i Savannen inte riktigt var rumsrena kontra dom "seriösa" i klubben men dom var gärna med på våran kultstatus i depåerna. Vi hade ju oftast VIP-status i depåerna med ett eget område, för arrangörerna lärde sig ju att där SVH fanns var det ju fest o hålligång. Tillbaka till historien, under ett trängspass bad jag Björn att känna på hojen, tyckte att den ormade sig för mycket. Sagt och gjort, Björn åkte ut och satte några för mig obegripligt snabba varv och sa att bättre går det inte att köra med den här skiten. OK nöjde mig med det svaret men vad vi inte hade tänkt på var att det var officiell tidsträning så jag fick en för mig fantastikt bra startplats, ungefär mitt i fältet.Man skall också ha i åtanke att i SVH fanns många olika ambitionsnivåer, allt från att jag skall bli den nye Barry Sheene (dubbelvärldsmästare 75-76) till: jag är nöjd så länge jag får komma in i depån och umgås med dom stora, insupa atmosfären och framförallt festa. Jag och X antal till, tillhörde den senare katerogin. Kan ju nämna att tävlingsledaren (Marianne Kurt-Kjell-Modin-Hansen-Johansson-Svensson-mm) var lite misstänksam mot min kvaltid men va fan det stod ju Nilsen både på mitt och Björns skinnställ på ryggen så det hela fick bero, trots allt skulle jag ju inte sno några VM poäng.
JAG SKALL HA SLICKS. Det hade jag aldrig haft men nu banne mig. PÅ hojen satt Dunlop från WW II jag tror dom hette Bakelit extra Old. Man skall betänka att på den tiden var Anderstorp en Världsbana med allt top of the line inlk bränsle, däck o oljesupport, publik och intresset var med dagens mått enormt, det var gott o väl 100.000 + över en helg. Tillbaka till historien det blir tyvärr lite många utsvävningar när man väl sätter sig ner o minns,
Knallar glad i hågen bort till Michelins portabla däcksfabrik och ber om ett par nya däck(Slicks-dräggel, vill ha. vill ha).
Möts av ett gäng fisförnämna fransmän som inte vill ha med mig att göra och framförallt inte med mina Dunlop.
Går slokörad därifrån men tänkte ändå att nu blir väl hustrun glad, dom skulle kosta en månadslön för en sketen busschauför.På vägen därifrån möter jag Ronny Cristiansen(Eldsjäl i SVH, lackade alla cyklarna tog fram dekaler T-shirts mm, utan honom hade det aldrig blivit något SVH)
Han tar fälgarna och går in ett par gånger och till slut slänger dom ut både honom och fälgarna. Här sviker minnet något men Ronny tar tag i en höjdare Svemo eller FIM och förklarar problemet. Potentaten går in till Michelinfolket och säger:
Antingen byter ni däck eller försvinner från depån omedelbart.
Det sista alternativet var ju otänkbart för dom, för dom var det ledande märket på den tiden. Fick äntligen komma in i deras helgedom, och dom börjar försöka få av dom gamla bakelitsulorna. Skall dra en barmhärtigens slöja över deras vedermödor men kan ju nämna att dom bröt loss sin däcksmaskin från golvet innan dom var klara.
Nämde jag att vi festade? På racedagen hade vi oftast mer skador efter våra depårace med Honda 50 monkybikes än efter träning o kval.
Race: Efter sedvanlig uppvärmningkörning på söndag fm (Första gången på slicks och upplevelsen var fantastisk) så var det dags för start. Rullar fram till depåutsläppet och där står Michelinfolk och kollar lufttrycket och man får en klapp på axeln och ett Good Luck(Barry Sheene, släng dig i väggen tänker man) man har nämligen fått ÄKTA Michelindekaler som man klistrat på framgaffeln. Rullar fram till start och trots att man pinkat 5-6 gånger innan så behöver man ändå en toa, betänk att det sitter 40 till 50.000 åskådare från hele Europa på läktarna. Minns inte så mycket från själva racet utom att man bad till Gud att man inte skulle göra bort sig för mycket.
Och vad händer, jo motorn rasar naturligtvis på slutet av långa rakan men jag vill inte stå framför huvudläktaren med det haveriet så jag hankade mig till depån med en rasad kolv och en vevstake som slog rätt ut från en pulveriserad motor.
Kort sagt vi debutanter infriade VM förarnas farhågor med råge då vi beströdde banan med olja och motordelar.
Men i SVH gav vi fan i de för nästa helg är det ju race igen.
Zeke hälsningar
Torgeir

Inläggsrubrik: Hahaha
InläggPostat: 10:23 (söndag, 12 oktober 2008) 
Användarvisningsbild

Vilken rolig läsning.

Det låter som att ni hade det roligare då en vad det är nu. Alla är ju jätteseriösa....Utom möjligen George då. Där är manjana hela tiden verkar det som

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]