www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 17:15 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: TT 18/8 (Tisdag)
InläggPostat: 13:26 (onsdag, 18 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

NU har jag lärt mig namnet på vår numera välkände Mr. Z750 för Christian, som han heter) var nämligen en av dem som var med igår! :blob4:

Undertecknad valde att vara lite mer tillbakadragen innan start från klubben vilket resulterade i att Benny (Korv-Benny) tog ansvaret och ledde oss på en riktigt fin tur med en del vägavsnitt som jag bara kört någon enstaka gång och aldrig i år.

Vädret såg ju inget vidare ut när det återstod ca. 1 timme innan avfärd och man blev ju inte direkt gladare när Kjell ringde sittandes i bil mellan Landvetter och Gbg och meddelade att direkt öster om Landvetter är det kolsvart och enda ljusningen är i riktning mot havet. :(

Jag var, som sagt, i god tid vid klubben för att kolla att vi hade de attiraljer som vi behöver inför uppstarten av MC Campen "Camp de la dropp" som har invigning nu på fredag.

Efter hand dök det upp fler och fler anhängare av brödraskapet Tisdags-rangers och diskussionen urartade, som vanligt, till att handla om ALLT annat än just färdväg och slutmål. Som ofta diskuterade Anders och jag dessa förb... stötdämpare och gafflar (inte sådanna man äter med :roll: ) som aldrig vill göra som vi vill. Att man ALDRIG skall få vara nöjd! Skall det vara så förbenat svårt att tillverka en liten löjlig cylinder med några ventiler inbyggda som man kan öppna/stänga efter behag och sedan sätta på en fjäder på utsidan!??? :director:

Nåväl, jag såg i ögonvrån på Magnus att det började krypa i brallan. Och då menar jag inte det DU tänker på (för Magnus HAR redan barn :mrgreen: ). Till slut hade trion, som bestod av Benny, Magnus och Christer (YES igen, såg ni! :smilebox: ), börjat diskutera kvällens förehavanden. Förslaget löd som följer:

Klubben - Stenungsund och därefter beslut om nya vägar. Slutmål i Lilla Edet.

Inte illa för att vara ett gäng, bestående av tot. 5st., vuxna karlar (nåja till åldern i alla fall) dessutom inom loppet av ca. 20 minuter. :happy1: Ca. kl. 18:20 rullade vi ut med, som tidigare nämnt, Benny först.

Molnen hängde tungt runt omkring oss men det var till en början torrt på vägen så tempot var det inget fel på. Gamla Kungälvsvägen, genom Kungälv och ut mot Rommelanda och gamla vägen mot Lilla Edet till vägen mot Västerlanda som vi svängde in på. Blöt vägbana gjorde att tempot avtog, tyvärr, men det var befogat med tanke på vår gemensamma hälsa!

Från Västerlanda tillbaks ner och in mot Stenungsund för att halvvägs svänga in i ett industriområde som till slut mynnade ut i riktigt goa kurvor. Trots att jag nästan aldrig hade åkt där känndes allt bra när de stora vida svängarna ner mot vägen mellan Stenungsund och Ödsmål dök upp. Jag skruvade därför på lite men fick slå av för att inte stöta mig med Benny, som höll ett mer vettigt tempo, allt för mycket.

Efter några böjar med gott nedlägg och hyffsat tempo kommer vi ifatt en bil. Benny glider enkelt om på yttern (högerkurva) och jag tittar så långt fram jag bara kan och kan inte se något vara ivägen så även jag skruvar på lite för att komma om på yttern.

Lagom tills jag är bredvid bilen ser jag något halvt till vänster dit jag siktar in hojen mot....ett par skyltar. Den ena skylten pekar åt höger och den andra åt vänster.

Jag fattar inte riktigt VAD jag ser så jag vrider blicken dit jag skall igen och tillbaks till dessa skyltar. DÅ ser jag...det är en förb...T-korsning jag är på väg in i och vägen som jag hade siktat in mig på svänger 90 grader höger och jag ligger nästan vid sidan av bilen jag håller på att köra om. Satan! Shit! H...vete. Nu är goda råd dyra!

Vrider lite till på "rullen" för att hinna om bilen innan jag kastar mig in framför och tvärnitar för att sänka hastigheten till mer anpassad sådan. Dvs. anpassad till omständigheter så som skarpa snabbt uppkommna kurvor!

Viker ner hojen till höger kanske 0,5 m från fronten på bilen och är igenom...phu! :reindeer: . Kan gissa att bilisten inte gillade den manövern direkt (sorry!).

Efter mycket om och men kommer vi på vägen mellan Ödsmål och Backamo. Den som vi har kört säkert 5 - 10 gånger i år. Men vad gör det med rätt tempo är den gôrkul.

Försöker hålla avstånd till Benny men ibland går det bara inte. Vid just ett sådant här tillfälle bromsar Benny och blinkar höger. Mitt uppe på ett krön där vägen går nästan rakt fram och man kan/brukar hålla stumt!

Förvånat drar jag i handtaget samtidigt som jag viker lite vänster för att få mer utrymme om jag inte skulle få stop samt ge mer utrymme till inbromsning för Anders som ligger tätt bakom. Allt går dock lugnt till och vi kommer alla in på en för mig ny väg.

Efter några kilometrar kommer vi fram till en T-korning där vi svänger vänster utan att veta vart vi skall komma. Efter ytterligare en liten sträcka på den vägen kommer jag igåg var vi är. Orsak:
- Jag flyger i luften och är på väg mot ytterligare ett fruktansvärt stort gupp i form av en järnvägsövergång. Just DÅ kommer jag ihåg att jag har åkt denna vägen för några år sedan och att det ÄR just fruktansvärda gupp som om man gasar FÖR mycket gör att man blir sk. airborne. Förmodligen för gott! Hojen landar dock som den skall och hjärtat återtar sin normala slagrytm.

Från Backamo finns bara en väg som är värd att åka, enl. mig, och det är vägen mellan Backamo och Lilla Edet. Väl framme fikar vi en bra stund innan det är dax att rulla hem i skymmningen.

På vägen hem lägger jag mig sist, alldeles bakom Anders. Döm om min förvåning när jag märker att tempot har ökats drastiskt och det kan inte BARA bero på den sk. dragspelseffekten utan Benny HAR ökat tempot avsevärt på vissa sträckor trots siktförändringen och stundtals också den minst sagt blöta asfalten (större delen av sträckan av den gamla vägen mellan Lilla Edet och Kungälv var blöt).

Tempot var nästan som förr i tiden när man ibland körde som ett riktigt svin. Kul men ibland farligt (fast det tänkte man inte på då). Just när man gasar som mest för att hänga med och sikten avtar i takt med tempots ökning pga. blöt asfalt och en massa lik på visiret så kommer jag att tänka på att 4/5 hojar på den här turen är försedda med däck som knappt är värt namnet.

Själv har jag beställt nya däck som jag monterar på i morgon, både fram och bak. Jag har ett mönsterdjup på mellan 1,5 - 2 mm vilket är klent. Anders har ett framdäck som är i ännu värre skick och skall nog snart byta han också. När Benny kom till klubben nämnde jag skicket på mina däck varpå han säger att hans bakdäck är helt slutkört och måste bytas. Väl framme vid Lilla Edet frågar Christer vilket däck han skall köpa bak till sin eftersom det som nu sitter på är MER än slut. Hur skicket på Magnus däck är vet jag inte (vågar inte fråga)! :lol:

Och trots att minst 4/5 hojar kör med undermåliga däck är tempot högt med tanke på mörkrets inbrott i kombination med en sikt som hade fått en skeppare att hoppa högt om radarn hade varit utslagen (finns för övrigt mobil radar för 12v-system??? :mrgreen: ).

I Kungälv stannar vi för att vinka av Benny och Magnus som skall ner mot Torslanda/Öarna medan vi andra fortsätter ner mot ösregnet som möter oss halvvägs till Gbg. Erfaren som jag är hade jag monterat på regnutrustning både högt och lågt just i Kungälv så jag klarar mig finfint. Hur gick det med dig Christer? Du hade ju bara en jacka på dig???

Efter ca. 170 km körning rullade 5st. trötta KMK:are hem till bingen och knoppade vackert in!

Vi 5 som åkte var:
- Benny (körde först)
- Magnus B
- Christer M (Wow kom till och med ihåg första bokstaven i efternamnet! Jag måste nog få medalj :mrgreen: ).
- Anders F
- Niklas Ö

Kör försiktigt och (som Petra fått höra av Kent någon gång och som jag tycker är bra) snyggt!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:47 (onsdag, 18 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Tack för en utsökt underhållande rapport om TT( 17/8 ) Nicklas :hello1: .

Själv är jag i Örnsköldsvik utan hoj, kommer hem sent Torsdagkväll så någon TT (19/8 ) blir det inte heller men på fredag då ska jag ha :sex: med min hoj.

/Klas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19:13 (lördag, 21 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Däcken är det väl inget större fel på. Bara gått några hundra mil.
Men synen..?? :shock: Jag är ju 40+ och åren verkar även slita på synen. :cry: Med regndimma och den lokala begravningsplatsen för traktens flygfän på visiret såg jag knappt ett dugg. Förutom Bennys baklyse som det bara var att följa. I ett ursinnigt tempo för att det inte skulle blekna bort i fjärran...

När vi närmade oss Torslanda möttes vi av en makalös himmel. Jag tror aldrig jag sett så kolsvarta molnformationer förut.

All heder till Benny som lyckades ta oss (i alla fall mig och Benny) runt rundan utan mer än några droppar regn på stället. :razz: Fantastiskt med tanke på de mörka molnen..

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]