www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:55 (lördag, 12 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tisdagstouring
InläggPostat: 7:28 (fredag, 3 september 2004) 

Jag får väl skriva lite om vad som hände i tisdags
eftersom jag skulle jobba beredskap från torsdag och framåt och därför inte kunde köra veckans torsdagskörning så tänkte jag att jag skulle åka med på tisdag i stället, men det var inte så många på klubben när det var dags, bara 4 st varav en med bil.
Till slut kom vi iväg, det blev bara jag och Kristian M, vi körde lite småvägar söderut och stannade på Kristenssons café i Kungsbacka.
Det var lite blött på vägarna men vi hade mest solsken ända tills solen gick ner. Det var inte förrän vi skulle åka hem från Kungsbacka som vi fick en del regn. Det blev inte så lång körning eftersom vi kom iväg sent och jag tog det rätt lugnt eftersom jag hade ett helt nytt framdäck, så det blev bara 115km.

Jag undrar lite varför alla har tappat intresset för tisdagarna, man behöver ju inte köra racing bara för att det är tisdag, det gäller ju lite andra regler då, men vi som kör lite lugnare kan ju köra med ändå, det som händer är ju bara att dom som vill köra fort får vänta några minuter ibland.
Det skulle vara synd om tisdagstouringen skulle försvinna på grund av bristande intresse.
Det skulle vara bra om ni som läser detta kunde komma med lite åsikter eller förslag om hur man kan få tisdagstouringen till att fungera bättre.
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:42 (fredag, 3 september 2004) 
Användarvisningsbild

Ett förslag är att engagera en eller kanske två st. personer som är beredd att, precis som du gör på torsdagarna, ständigt ta täten. Då tror jag vi kommer att få fler som kör på tisdagarna dels för att folk idag inte vill/vågar köra först men också för att det är en massa strul, som jag upplever det, varje tisdag vi skall iväg, dvs. vägval, fikaställe som man måste ringa och kolla mm.

// Niklas

InläggPostat: 11:45 (fredag, 3 september 2004) 
Användarvisningsbild

...................
Dessutom har det av tradition körts fort på tisdagar. Det stressar ovana förare. Inklusive mig själv. Därför drar sig många av oss "sniglar" :wink: att åka på tisdagar.
Kan det också vara så att allt fler är rädda om livet och eller kk så de på grund av det kör på torsdagar

InläggPostat: 15:02 (fredag, 3 september 2004) 
Användarvisningsbild

Dennis Johansson skrev:
...................
Dessutom har det av tradition körts fort på tisdagar. Det stressar ovana förare. Inklusive mig själv. Därför drar sig många av oss "sniglar" :wink: att åka på tisdagar.
Kan det också vara så att allt fler är rädda om livet och eller kk så de på grund av det kör på torsdagar

Om DET är orsaken så tror jag vi har fått till en ordentlig och kraftfull förändring av klubbens tidigare inriktning. För det var aldrig någon som klagade på att det gick för fort förut. Alla ville bara ha MER!

Vi har ju idag torsdagarna då tempot är nerdraget rejält jämfört med för ett antal år sedan. Så de som inte vill åka med på tisdfagarna pga. tempot får sin beskärda del. Frågan är bara om det inte är fler som vill fortsätta som KMK gjort i många år. I så fall finns det väl ingen anledning att ha kvar tisdagstouringarna i nuvarande tappning utan att flytta tillbaks torsdagstouringarna till just tisdagar!

Bara en reflektion!

Jag tycker, precis som många andra, att turerna på torsdagarna är trevliga. Men jag vill få ut lite till av mån åkning ibland varför jag då och då vill kunna öka tempot allt efter behag och humör. Men med dagens regler för torsdagarna samt önskemål från deltagare så är det inte möjligt på just torsdagar!

Jag tror bestämt att medlemmarna i KMK börjar bli gamla! Inte jag! Inte jag! :x :mrgreen:

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:25 (fredag, 3 september 2004) 
Användarvisningsbild

Det är väl så att den ungdom (som du var för 10 år sedan :D ) har annat för sig nu för tiden. Det är inga RR åkare som dyker upp på tisdagar, varken under eller närmast efter karriären på banorna? Och de ung-tuppar som har råd med hoj och hojförsäkring tycker nog vi är rejält gubbiga, även på tisdagar. Och då menar jag inte nödvändigtvis hoj-åkandet utan "look and feel".

Mitt problem är andra ungdomar, nämligen mina egna. Deras skola och aktiviteter tillsammans med familjens övriga gemensamma aktiviteter och givetvis jobbets krav gör att jag från tid till annan har svårt att komma med. Oavsett tisdag eller torsdag. Men en sak är helt klar (i mitt fall): det är jättestressigt att hinna bort till klubben till 18.00 även när jag inte har något annat. Ett litet strul på jobbet och dessa jä..la köer och jag lägger ned... (det passar tyvärr dåligt att ta hojen till jobbet för mig).

Vi har också hört att "tisdagsledare" känt sig pressade att hålla upp farten. Så känner jag också utan att ens ha legat i täten en enda gång (jaja, jag är slö också). Men kan jag inte vägarna hyfsat väl och behöver kolla var jag befinner mig hela tiden så sjunker tempot avsevärt.

Jag uppskattar att "dra på" lite på tisdagarna och det är perfekt att göra det i svansen på duktiga motorcyklister som dessutom väljer roliga vägar. Tisdagsturerna har verkligen inverkat positivt på mitt eget kunnande och jag vill gärna ha dem kvar!!

Så hur får vi till oss (vill vi det?) ungdomarna på 600RR till Fireblades och R1? Bra fråga. Jag vet inte. Men jag trodde att det skulle fyllas på en del underifrån från motorsport-sektionerna. Men så icke?

Ett tips är i alla fall att starta 18.30. Den halvtimman kan vara guld värd. Och man kanske inte behöver åka så himla långt framåt höstkanten? Då stör inte mörkret så mycket vid hemfärden. Jag gillar i alla fall ÄVEN tjôtet vid fiket...

Vi får väl tjôta vidare om detta så kanske vi kommer på en lösning vad det lider.

//Magnus
PS. Australiensare på besök, skolstart, brorsans och svågerns 40-års kalas, kick-off med jobbet mm är saker som tvingat/tvingar mig (och Lisa) bort från klubben den senaste tiden (från dropprallyt, tt och tt och nu snart även kräftskivan). Jag är visst kass på att prioritera? Men klubben finns väl kvar några år till?

Inläggsrubrik: JAg håller med dig Magnus
InläggPostat: 8:16 (söndag, 5 september 2004) 
Användarvisningsbild

Jag tycker att bägge varianterna skall finnas kvar också.

Men då kommer nästa fråga. Vi har brist på ungdomar och kvinnor i klubben. Hur vinner vi dem.
Wcx drar en del ungdomar. Vi kanske kan locka med några av dem på våran touring. JAg misstänker att de som går med där och inte kan / vill wheela genom halva göteborg känner sig utanför. :roll: De borde passa hos oss.
Sedan har vi "alla" kvinnor som samlas vid röda sten. Jag har själv sagt att jag skall åka dit. Men det kanske vore bra att få med några kvinnor från klubbben dit om vi skall locka hit dem.

Några andra bra förslag :? :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:07 (söndag, 5 september 2004) 
Användarvisningsbild

För egen del så har jag i år haft svårt med alla TT. Detta beror på att jag arbetar på annan ort under veckorna. Det kommer att bli bättring med det efter Q2 2006, ja så illa är det, om jag inte byter jobb. :)

Tempot kan vara ett problem men det kan vi lösa.
Några medlemmar har hört att tempot är högt vilket kan skrämma bort dem.
Åter andra med lägre tempo fått tips att inte köra tisdagstouring, vilket har förekommit ( Ingen nämd eller glömd) och det skall inte lösas på detta sätt. Vi har alla en skyldighet att utbilda varandra.

Sedan har vi det det här med obeslutsamheten när man skall ge sig ut, det kan lösas med planering. Många får stressa från jobbet och är uppe i varv och vill kopla av och inte fatta massa beslut (vem är inte lat). Det svåra med planering är är att få någon som vill engagera sig. Det betyder inte nödvändigtvis att ansvarig(a) alltid skall köra först.

Startpunkten kan vara ett problem med avseende på trafiksituation kring 18:00, och det är inte riktigt enkelt att lösa men kan gesig av att det finns planerade rutter. Att utgå ifrån deltagarnas startpunkter finner jag svårare, eftersom några del bor på, jobbar på fel sida av stan. Vad fel sida är beror på ens preferenser.

Lösningen på problemet heter alltså planerin, hur tråkigt det nu än kan låta.

Vi har ju snart en period framför oss utan möjlighet för TT, där vi skulle kunna lägga upp et antal rutter så att man kan välja efter exempelvis väderförhållanden, mm.

VIdare införskaffar vi några GPSer med nyss nämda rutter in programerade.

Sedan är det bara att välja och sätta igång och åka, detta kräver endast två beslut. Där det ena beslutet består i att välja rutt och det andra att ge sig iväg Nu!

/Den late planeringsfetishisten

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:12 (söndag, 5 september 2004) 
Användarvisningsbild

fan Niklas, nu är vi snart en "riktig" SMC klubb. Går för fort, vi vill ta det lungt mm. stöööööööööööööööööööööööön :???:

Nu fattas det bara att alla skall ha intrudrar och sån skit med mycket fransar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18:57 (söndag, 5 september 2004) 
Användarvisningsbild

Bra Kjell,

DU planerar turerna, förvarnar fiken och skriver och distribuerar roadbook!! :wav:
Sen kör vi!!!!!!!!!!! :hello1:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22:10 (söndag, 5 september 2004) 
Användarvisningsbild

Förvarna fiken?? Kommer det 5 st är det ju bra...
Roadbook?????? Planera turerna kan jag göra men vem kör först, jag på min avställda Husqvarna WR240 -1989 Endurohoj???

Jag säger bara att om skall det gå i "laglig" fart så är det kört med tisdagstouringen. Vi hade ett ryckte att det gick fort, men så sålde man YZF'en och Öien fick barn Ove slutade leda och Andén slutade åka och nu är det skit.... Det är ju tydligen bara Niklas och Frånberg det är fart i som vill köra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:47 (måndag, 6 september 2004) 
Användarvisningsbild

Jag håller med dig Klas, planering är lösningen! Sedan VET jag också att Magnus du har så fullständigt rätt när det gäller värvning av yngre förmågor. Men det är inte enbart en fråga som rör och påverkar tisdagstouringarna utan hela klubbens existens. Vilket jag anser är en av huvudfrågorna som styrelsen måste ta tag i och fortsätta jobba stenhårt på.

När det gäller värvning av yngre förmågor från WCX så tror jag inte många av dem kommer att gå med om de kommer ner till en tisdagstouring så som det fungerar idag. Det är alldeles för rörigt/oplanerat.

Nu menar jag inte att allt måste/skall vara planerat in i minsta detalj och kadaverdiciplin, trots min bakgrund, utan mer att det skall flyta på utan allt för märkbara/störande avbrott/standon, vilket gäller i första hand inför starten från klubben.

Förutom detta är jag också övertygad om att om vi skall lyckas värva dessa så krävs ett högre tempo än det normala tempot på torsdagar. Annars finner de knappast något gemensamt med oss förutom att vi alla kör hoj. Dvs. att inriktningen inte stämmer med deras intresse.

Nu gäller det dock att inte "bita sig själv i svansen" och värva hej vilt. Man måste se till att behå¨lla dem man värvar också, vilket i regel brukar gå bra en kanske två säsonger. Sedan tittar många vidare.

Detta är en diskussion som jag känner att vi borde försöka få till en diskussion med efterföljande lösning inom touringsektionen (dvs. detta med tt).

Vad krävs då för att få touringsektionens medlemmar att träffas för att diskutera detta då? Tja, uppenbart är att antalet som träffas på touringmötena är begränsade till antalet, om än fler än vad vi är på tisdagarna. Kanske behövs lite "nya" grepp.

När det gäller planeringsmöten som vi inom styrelsen har haft varje höst tycker jag det har varit givande och trevligt. Vi har då träffats hemma hos en medlem där vi också haft en efterföljande fest på kvällen. Allra mest lyckat var det första året då det var nytt!

Någon som har några förslag på hur touringsektionen skulle kunna locka sektionsmedlemmar till en vettig diskussion ev. med efterföljande socialt umgänge med likasinnade?

Nu är inte meningen med detta inlägg att gå händelserna i föreväg eller att försöka köra över Ni som har ansvaret. Utan mer att få till en diskussion. Det är inte jag som skall driva fram ett möte eller planera det. Så jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu!?

Se det som ett förslag det som ev. kommer ut av denna diskussionen och använd det om Ni finner nödvändigt/nöjsamt/viktigt! Annars inte!

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]