www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:00 (fredag, 11 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 17:59 (söndag, 12 september 2004) 
Användarvisningsbild

Lite bilder från svunna veckor.

Bild
I väntan på Bolmen färjan. Lenita undrar om den gamla trotjänaren kommer hålla hela vägen hem.

Bild
Vi ( Monika, Lenita, Alf och undertecknad) väntar fortfandre på Bolmen färjan.
Lenita fortfarande tveksam. Den höll men har tydligen blivit utbytt
mot en fazer 600.
Själv hade jag ett 3 mm glapp i framhjuslagret vänster sida.

Bild
Kort paus innan Ödenäs.

Bild
Inte så kort ...

Bild
Faktiskt flera minuter, jag hann röka också!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:15 (måndag, 13 september 2004) 
Användarvisningsbild

"Själv hade jag ett 3 mm glapp i framhjuslagret vänster sida."

Av tempuset att avgöra är det redan åtgärdat! Men TRE mm Klas! Det borde ha blivit bytt för läääääänge sedan! :pain10:

Visste inte ens att det gick att åka med så mycket glapp i ett lager :? ! Men man behöver inte vara en stjärna till ingenjör för att förstå att det kan ta en ända med förskräckelse om det skär ihop!

Nåja, nu gick allt bra trots allt och det var ju skönt att höra!

Lyckades själv med en "bedrift" att montera ett bromsbelägg aningen fel förra helgen när jag var uppe i Karlskoga och hjälpte Team Målerikompaniet att meka lite!

Hade retat mig ett tag på att bromsarna inte tog som de skulle på min VFR och kontaterade enkelt att det berodde på en kärvande kolv i höger bromsok!

Vaknade tidigt på söndag morgon och hade lite tid över varvör jag plockade bort bromsbeläggen och pumpade ut kolvarna en aning innan jag gjorde rent med tandborste och bromsvätska. Monterade beläggen ingen och kände då att jag hade fått in luft i bromssystemet (gjorde för säkerhets skull rent båda oken). Fixar det lätt genom att lufta systemet vilket inte var några problem.

Kände dock att jag inte hade det där distinkta svaret när jag drog i handtaget och att jag kunde dra in handtaget nästan i botten, vilket aldrig tidigare har gått med den inställning jag har haft.

Nu var ju visserligen beläggen mycket slitna och jag planerade att byta under vintern men jag hade trots det aldrig haft ett så mjukt grepp som inte svarade ordentligt. Ingen tid fanns dock att kolla vidare på det utan jag planerade att fixa det hemma i Gbg.

Tiden gick och jag hade fullt upp under veckan som gick. Retade upp mig mer och mer på de urusla bromsarna under de småturer jag körde. I fredags kväll/natt blev irritationen för mycket så jag rev ner allt ihop när jag kom hem kl. 22:45.

Konstaterade då att jag hade lyckats stuka en liten "läpp" på ett rostfritt bleck som bromsbeläggen glider i och att en metallbit ur detta bleck hade legat på fel sida om belägget så att belägget hade en sned anläggningsyta mot bromsskivan.

Lättad över att ha hittat felet river jag båda oken för att fixa den kärvande kolven och göra superrent. Jag vill ju ha superbromsar (nåja, så bra de nu kan bli). Rätar ut den lilla tungan på blecket och monterar ihop allt innan jag 01:15 går och lägger mig.

Vaknar tidigt på morgonen och går ner till hojen för att lufta bromssystemet, vilket går utmärkt ända tills jag upptäcker att jag har en läcka. River allt igen och finner att blecket nu hade gått sönder och att jag inte kan köra hojen utan ett nytt sådant.

Eldar ner till Ahlqvist, som har öppet på lördagar, och köper nya belägg för nästan 800 kr (båda skivorna fram). Men något bleck hade de inte på lager utan jag får beställa ett och hoppas det kommer till på måndag :(

Nu var goda råd dyra, det var ju bra väder och jag ville köra hoj under dagen! Ringer Anders för att höra om han har ett liggande men icke! Ringer David (som kör blade) och hoppades på att han hade ett, inget svar! Till slut kommer jag ihåg att det är ju exakt samma prylar som sitter på min gamla hoj som Fredrik köpte och som nu står halvt nedplockad.

Ringer Fredrik - inget svar (shit). Vad gör jag nu då????

Ringer "Nalle" som hjälper Fredrik att meka med hojen. Äntligen svar! Får hjälp av "Nallle" att åka till Fredrik (som låg och sov). Vi lånar ett bleck (tack Fredrik) och åker hem för att montera ihop allt ihop igen! Lagom till jag är klar börjar det regna :x

Vad gör jag nu då?

Tja, hojen är ju ganska skitig (tvätttar den inte så ofta som ni säkert känner till). Och vi har ju besök av Allt om MC på söndag så jag får väl fixa till den så den är representabel åt minstånde. Så jag börjar putsa lite innan det är dax att fixa iordning sig inför kräftskivan.

Åker lite väl tidigt, inte en käft på klubben kl. 17:00 så jag besöker Bauhause (där jag aldrig varit). Där finns en hel del kul om man gillar verktyg och annat som hör meckande till!

Får syn på lite bil/mc-vårdprodukter och tänkte testa två av dem, Insekt Remover och Whheel Cleaner (båda från Turtel´s sortiment). Åker tillbaks till klubben och är med om en trevlig fest!

Nyfiken på att testa Insekt Remover går jag dock inte och lägger mig när jag kommer hem kl. 24:00 utan går in till hojen och prutar på medlet på toppkåpan. Väntar i 30 sek (allt enl. instruktionen på flaskan). Tar sedan en mjuk trasa och VIPPS så är alla flugor och andra lik borttorkade. Lätt som en plätt. Helt klart en kanonprodukt som jag kan rekommendera.

Dagen efter testar jag Wheel Cleaner på hjulen och bromsoken. Funkar minst lika bra. Allt bromsdamm försvinner som om det vore luft. Ännu enklare hade det varit om man hade haft tillgång till vattenslang (vilket jag inte har i mitt lilla krypin). Även här väntar man 30 sek. innan man borstar och sköljer av (jag torkar av det). Man skall dock vara noga med att få bort allt och inte ta det på rostfria detaljer.

Vad är då haken med dessa produkter? Tja, priset kanske för de kostar runt 85 kr/st, vilket är lite halvdyrt. Men om man tänker att man kanske inte gör av med mer än en flaska/säsong så är det inte SÅ dyrt.

Jag kan i alla fall rekommendera dessa!

Väl mött i veckan, hoppas jag!

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9:56 (måndag, 13 september 2004) 
Användarvisningsbild

Jag har också kört med den där insektsremovern. Den är helt klart underbar! I vanliga fall får man slita rätt duktigt för att få bort dom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:26 (måndag, 13 september 2004) 
Användarvisningsbild

Håkan Nilsson skrev:
Jag har också kört med den där insektsremovern.

Och inget sagt! :cry:

Har du fler tips/idéer på bra produkter som du har testat?

// Niklas

Inläggsrubrik: Insekter
InläggPostat: 11:56 (måndag, 13 september 2004) 
Användarvisningsbild

Läste på en annan sida om ett bra medel för att få bort de där kamikazepiloterna.....................

Grönsåpa utspätt 1:10 skall fungera.
Billigare literpris skall det vara också.

Skall kolla funktionen och återkommer

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20:25 (tisdag, 14 september 2004) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
"
Visste inte ens att det gick att åka med så mycket glapp i ett lager :? ! Men man behöver inte vara en stjärna till ingenjör för att förstå att det kan ta en ända med förskräckelse om det skär ihop!

Eftersom det inte skar ihop, så var min bedömning som ingenjör full tillräcklig :evil:

Tillägas kan att jag var mer orolig för bakdäcket som visade tydliga spår av nybildning av däcksmönster. Ni vet det där mönstret som kommer efter det att det där normala däcksmönstert varit försvunnet men nytt kommer fram ånyo (Läs Cord)

/Klas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6:55 (onsdag, 15 september 2004) 
Användarvisningsbild

Klas600 skrev:

Eftersom det inte skar ihop, så var min bedömning som ingenjör full tillräcklig :evil:

/Klas

Vågar man fråga vad toppfartsnoteringen var på hojen med ett lager med 3mm glapp? :mrgreen:

// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 8:23 (onsdag, 15 september 2004) 
Användarvisningsbild

Niklas skrev:
Vågar man fråga vad toppfartsnoteringen var på hojen med ett lager med 3mm glapp? :mrgreen:

// Niklas

Topfarten på hojjen är den samma med som utan glapp Bild

Glapp respektive topfart är inte hårt beroende av varandra.
Däremot att bromsa var inte helt behagligt.

Jag har aldrig toppat den, men i typintyget står 296 km/h.
Fråga Alf hur for den går jag tror att han provat.
Själv var jag uppe i ca 250 km/h när vi körde till alperna i våras,
Stefan låg framför och fortsatte en bit till.

Vad gäller Bolmenturen var jag uppe i 150.

Fart har aldrig dödat någon, det är det plötsliga stoppet som är farligt.

/Klas

/Klas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]