Krister725 skrev:
Jag körde som en gud (läs Rossi) direkt efter jag tog mitt mc-kort för 4 år sedan.
Kör vansinnes repor på en gammel bumse med sporthojs killarna då och då.
Aldrig har jag varit med om någon olycka heller.
Stämmer det då att du aldrig kört mc innan du tog kortet.
Du har väl kört olika mini crossar etc när du var liten och troligen mer orädd när man blir äldre, den erfarenheten har du sedan med dig
Krister725 skrev:
Vad jag vill komma till är att om föråkaren klarar kurvan, ska ALLA klara den. Annars är det ju nån som inte kan köra mc. Vi ska väl alla ha exakt samma utbildning för att få köra mc.
Hur kan det skilja så??
Och alla som går samma utbildning i skolan och har samma lärare får lika bra betyg och är lika duktiga yrkesmän oxå eller?
Om alla vore lika duktiga på att köra mc skulle väl Rossi ha större konkurans?!
Så jo visst, alla som tör körkort skall ha samma fallenhet för att köra ett fordon... I vilken utopi då?
Så om man skulle finna en snuskigt snabb föråkare typ Rossi eller nån köra ifrån dig på vägen. För jag misstänker att du inte hänger på trots allt, borde du i det fallet inte behålla körkortet...eller vad menar du?
Krister725 skrev:
Är det för lätt att ta mc-kort idag?
Jag är fullt medveten om att människor vill köra olika fort och därför inte passar in i vissa grupper.
Jag kan köpa punka, rullgrus, motljus osv.
MEN jag köper inte att "jag körde över min förmåga, jag känner grupptryck". Det passar sig inte i trafiken, speciellt inte på mc!
Sådana borde få körkortet indraget samt gå tvångsterapi inna man får ta om körkortet.
Impa på polarna har väl vi vuxna slutat med eller?
Så...

[/quote]
Det är så här.
Att alla är inte så stöddiga oavsett vad det gäller om man är ny på området man ger sig in på eller i en grupp man inte känner deltagarna i.
Nervositet och grupptryck är inte ovanligt, även om det är självpåtaget.
Problemet är att när det gäller mc blir riskerna större.
Med ditt resonemang är det väldigt många som skulle bli av med sitt körkort. Även jag då jag känt detta grupptryck tidigare.
Jag är övertygad om att många kör över sin förmåga i klubbens regi ofta.
Men dels vågar de inte säga något för att de skäms över det.
En del ser nog de där nära ögat situationerna som en adrenalinkick.
Ett tips Krister är att lära mer om medmänniskor. Läs om grupptryck och kanske Bra tänkt som följde med i nummer 6 i Mc folket.