www.kortedalamotorklubb.com

Forum för medlemmar i Kortedala motorklubb
Aktuellt datum och tid: 18:53 (lördag, 12 september 2026)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Provkörning II
InläggPostat: 23:24 (måndag, 23 augusti 2004) 

Yeaaahhh!! Känner mig lite som grodan Kermit, med viftande armar och allt :D :D
Då var det dags för lite provkörning idag igen, helt oplanerat och inte fullt lika stirrig denna gång (tack och lov för betablockerare!!) Idag kan jag tom återge vilken väg vi körde ...

Turen denna gång gick till Zäta-Motor. Lite provsittning och torrkörningar igen. Har ni tänkt på vilket bra eko det är ute i hallarna ... ? Inte undra på att säljarna väljer att gömma sig :oops: de skäms nog mer över mig än vad jag själv har vett att göra ... men i alla fall så fastnade jag för Yamaha FZS600. Sitthöjd 79 cm och torrvikt på 189 kg. De hade även FZ6 av något slag, men den kändes både högre och tyngre så den kändes inte aktuell. Så det fick bli FZS600, tårna och främre trampdynorna fick markkontakt, och som det visade sig, ibland HELA ENA FOTEN! Wow! Klart bäst hittills!

Bra nervös var jag trots allt när vi rullade ut. Kopplingshandtaget satt inte riktigt där jag ville ha den, så jag började med kärringstopp :D Bra början! Säljaren följde mig med blicken och såg ut att tänka "adjöss och goodbye till den hojen". Vi kom i alla fall iväg, ut på leden mot E6 söderut. Himla bra med raka och breda fina vägar!! Självförtroendet stiger ett par pinnhål! Mera nervöst blev det sedan mot Hällesåker, Rävlanda och Bollebygd, det dyker ju upp en och annan kurva här och där ... jag växlade friskt mellan krypkörning (där det svängde i normala fall lagom kul) och faktiskt relativt normal men långsamt tempo (där vägen bara böjde sig lite) *suck* jag vill INTE bli en första klassens motorvägsnisse!

Flra fördelar med Yamahan framför Hondan som jag körde förra helgen, förutom bättre markkontakt. Bruset bakom kåpan var behagligt ... ja, ja, det blåste betydligt friskare då jag körde Hondan ... men på Yamahan KÄNDES det att man satt bakom en kåpa, och det är väl lite vitsen med det hela??

Yamahan var lite mera som min egna hoj i kurvorna, den var relativt snäll och foglig, och stadig. Fast just i stadighet vinner Honda. Kanske därför jag fick brottas med den mera ... ??

Svängradien var något bättre än för ledad buss "bara" två filer + två parkeringsfickor när jag skulle vända i Bollebygd, jag gör framsteg :D :D Även på Yamahan så infann sig känslan av att köra buss, men inte lika markant som på Hondan. Har ni andra också märkt likheterna med era hojar ... ?

FZS600 är nog en hoj som jag skulle kunna tänka mig ... så pass trevlig var den att köra. Men det där med moderna bromsar får jag nog träna en del på ... det blev närapå kast-med-liten-dam-över-styret-gren av dagens övningar ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2:14 (tisdag, 24 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Ahh, du har känt Yamaha's smekningar :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7:26 (tisdag, 24 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Låter bra Lenita!

Fortsätt provköra till slut har du hittat "din" hoj!

Lycka till!
// Niklas

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:25 (tisdag, 24 augusti 2004) 

Kul att läsa om dina prövningar Lenita

Vem har sagt att det är enkelt att hitta rätt "liten"hoj med karaktär

Joförresten det har en hel drös personer gjort ...

DUCATI´s salonger brukar lämna ut ett litet "Monster" med 620 kubik
till folk med inte alls överdrivet långa skanker

Varför inte våga vara "annorlunda"

Ring MC Shopen i Mölndal och boka en provkörning

Jag följer mer än gärna med som :cyclops: fanatisk guide

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:31 (tisdag, 24 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Ja hade hon inte problem innan :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17:54 (tisdag, 24 augusti 2004) 

Vadå problem...

Det enda som kan paja för en Duccepilot är .... bankkontot

Ja förutom punktering då förstås, i sällsynta fall

Jag känner en som körde hela våren (Dolomiterna runt) med spik i slitbanan,

Skräm inte upp de oinvigda för allt som KAN hända men aldrig

Bromsarna på de flesta Ducatis har fått en och annan att uppleva Jesus

El & Belysningsarbeten, ROT-avdrag Medlemmar i KMK har 20% rabatt hos STRÖMS EL AB Tel. 0705-684120

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11:30 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Ni är ju lite kul ... men Kjell är inne på rätt spår, måste jag säga :)

Ducatisalongerna håller jag mig nog ganska så långt borta ifrån, men inte för att jag inte vågar vara annorlunda (har ju inte mycket att välja på i den saken) utan mera för att försöka minimera mina hojproblem. Skramlande och isärfallande hojar ligger inte riktigt för mina franska nerver som ni kanske förstår ... :D

Dessutom har jag tyvärr inte bottenlöst bankkonto :( jag är ju rätt bra på att sätta sprätt på de stackars korvören som kommer in då och då. Konstaterade lite förskräckt igår, att om jag nu tar mig råd att köpa en nyare hoj, så vet jag inte om jag får råd att försäkra den ... verkar hamna på en årspremie 5.900 - 18.011 kronor oavsett hoj :!: :!: :!: och då får jag ändå full bonus + tjejförsäkring ... Svårt att motivera byte i det läget, eftersom jag idag betalar 313 kr i helförsäkring/helår (med årets höjning på 20%)

Jag får väl försöka gifta mig rikt ... någon intresserad ?? Krav: > 90 år, stenrik utan arvingar, gärna allvarligt sjuk. Eget boende klar fördel :D

Inläggsrubrik: Byta hoj?
InläggPostat: 13:52 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Varför skall du byta? Fungerar den inte?
mvh Pia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13:55 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Lenita634 skrev:

Jag får väl försöka gifta mig rikt ... någon intresserad ?? Krav: > 90 år, stenrik utan arvingar, gärna allvarligt sjuk. Eget boende klar fördel :D

Om alla i klubben hjälps åt så ska vi väl kunna hitta någon lämplig gubbe åt dej.
Det du skrev liknar ju en kontaktanons, fast det finns nog inte någon i KMK som passar in på kraven, men vi kan hjälpa dej att sprida den, det kan nog bli en hel del intresanta svar.
Går det bra om vi skriver in din adress och telefon nr i anonserna??
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:08 (onsdag, 25 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:

Eeeeh, tag kontakt med Spice hon har nog några tips på lut hur man skall göra! :mrgreen:

Undrar just om det inte finns någon gammal kärring med liknande referenser som inte kräver mer än att man finns till och stänger toalettlocket någon gång emellanåt! :lol:

Ha, det låter som om vi skall slå oss ihop Lenita och leta efter ett svinrikt äldre gammalt par som inte har lång tid kvar så kan du ta gubben och jag kärringen! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

// Niklas

Inläggsrubrik: Re: Byta hoj?
InläggPostat: 14:38 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Pia181 skrev:
Varför skall du byta? Fungerar den inte?
mvh Pia

Fungerar gör den väl just nu, men jag har ju blivit stående några gånger utan att jag har förstått varför, och jag fixar inte riktigt den typen av problem.

Förra säsongen hade jag flera oförklarliga strömdippar på någon sekund, mitt under körning. Det var inga problem med att starta den igen, men jag tappade lite fart och rytm. I år vet jag felet: huvudsäkringen var avbruten, men det glappade väl till vid vibrationer/gupp så att kontakten bröts.

Därefter så började reläet till startmotorn att krångla. Fungerade oftast, men inte alltid. Hojen är lätt att rulla igång, men jag behöver alltid hjälp ändå eftersom jag är både klen och kort. Till slut gav reläet upp helt, så den fick jag byta ...

Tredje bekymret var mitt batteri, köpte nytt i början av förra säsongen, men nu ville det inte vara med längre ... köp aldrig Exide-batterier ...

Kanske inte världens undergång dessa fel, men jag förstår inte var/hur jag ska söka felen, så jag blir så beroende av att andra hjälper mig, och vill ingen hjälpa mig så står jag där ... inget kul. Dessutom vågade jag ett tag inte åka ut på egen hand, jag visste ju inte var jag skulle hamna och om det fanns folk runtomkring som kunde knuffa igång mig ...

Så just nu funderar jag väl på att byta upp mig minst 20 år i hojmodell ... ibland fungerar det med att köpa sig fri ... men det är lite sura pengar för en ren leksak :)

Och Svante:
det VAR en sorts kontaktannons, men glöm inte kraven (har en hel lista som fortsättning om någon är intresserad) :wink: Du har kanske en del kontakter via ditt jobb ?

Inläggsrubrik: Re: Byta hoj?
InläggPostat: 15:00 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Lenita634 skrev:
det VAR en sorts kontaktannons, men glöm inte kraven (har en hel lista som fortsättning om någon är intresserad) :wink: Du har kanske en del kontakter via ditt jobb ?

Jag kan kolla, men med tanke på dina krav så är det inte lätt att hitta någon levande människa som kan uppfylla dom.
Men som du vet är jag är nyfiken, så du kan väl skriva ut hela listan på kraven
Hälsenor
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:18 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Hittar ingenstans på min kravspecifikation att han måste vara levandes ... det är pengarna jag är ute efter, inget annat ...
uj,uj ... det känns som om hornen börjar växa i pannan på mig :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15:59 (onsdag, 25 augusti 2004) 

Lenita634 skrev:
Hittar ingenstans på min kravspecifikation att han måste vara levandes ... det är pengarna jag är ute efter, inget annat ...

skriv nu ner listan så att vi vet vad vi ska leta efter, jag tänker inte leta på begravingsbyråerna det får du göra själv isåfall, det där med hornen är nog normalt i ditt fall, det är värre om det börjar växa ut en svans för då kan det bli problem att köra den nya motorcykeln
Svante

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:55 (onsdag, 25 augusti 2004) 
Användarvisningsbild

Lenita634 skrev:

He, he det har med pengar att göra kära Lenita! Då växer hornen ut! Men faktum är att om du nu köper ny hoj så kommer du att känna hur hornen växer ut av andra orsaker :mrgreen:

// Niklas

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]